Rabbin Löw tittar upp mot himlavalvet där det står skrivet
att stora missöden kommer att drabba det judiska folket. Av lera skapar han en
beskyddare – Golem. Skapelsen fyller sin funktion och räddar folket från de förutspådda
missödena. När det är dags att förstöra lerfiguren, innan mörkrets krafter
omfamnar den, vill ödet någonting annat. Löw’s assistent ”han som inte kan
bevara en hemlighet” missbrukar sin position och använder Golem för sin egen
vinnings skull…
”Venus enters the constellation Libra. The time
is favorable for the invocation. From the dreaded spirit Astaroth I must wrest
the live-giving word that will bring the Golem to life to save my people.”
Jag är definitivt ingen expert när det kommer till
stumfilmer och den enda film jag har sett tidigare är den två år senare Nosferatu men den gillar jag skarpt. Jag
har tänkt se The Golem länge nu men det har blivit en av alla de filmer som jag
ständigt har glömt bort. För några veckor sedan var jag och min sambo i Prag
och då passade vi på att besöka den nygamla synagogan där det sägs att
kvarlevorna från Golem ligger begravda på vinden och genast kände jag att det nu
var ett perfekt tillfälla att inhandla filmen. Legenden framställs kanske inte
riktigt likadant i den tyska varianten av historien men regissören,
manusförfattaren och skådespelaren Paul Wegener blev så inspirerad av
berättelsen om Golem när han spelade in sin film The Student of Prague i just Prag att han två år senare,
nittonhundrafemton, regisserade sin första version av historien. Då han inte
blev nöjd med filmen gjorde han fem år senare ett nytt försök och resultatet
blev The Golem.
Som flera har nämnt innan mig är The Golem en viktig inspirationskälla till kommande filmer. De
skräckfilmer som skapades under Universal Studios regi under det tidiga
nittonhundratrettiotalet har mycket att tacka The Golem för. Ofta tas exemplet med den lilla flickan som stöter
på Golem upp men historien i helhet lägger grund för den kommande filmatiseringen av Frankenstein, allt från själva skapelsen
till när varelsen bryter sig fri. The
Golem är en fascinerande historia och det är lite konstigt att inga senare
filmer (vad jag vet i alla fall) tar upp ämnet (med undantag för den franska/tjeckoslovakiska
Le Golem från nittonhundratrettiosex)
då historien i sig tåls att berättas flera gånger. Hur trogen Wegener’s film är
originalhistorien kan jag inte uttala mig om men resultatet är smått
fantastiskt. Visuellt är det ibland trollbindande att ta del av, ibland lite
utdraget. Jag hade aldrig tråkigt under de knappt nittio minuterna men det
känns ändå som om filmen skulle ha tjänat på att kortats ned något. Bilden
pendlar mellan att gå i grönt, blått och olika nyanser av brunt och det var
faktiskt någonting som jag inte var beredd på. Jag hade tagit för givet att den
skulle vara svartvit och ingenting annat och kanske är detta något som har
ändrats på senare tid, jag har faktiskt ingen aning. Musiken som går åt det
klassiska hållet med violin och piano som huvudinstrument spelades in på nytt i
början av tvåtusentalet och skulle det inte vara för det skulle förmodligen
upplevelsen ha känts annorlunda. Musiken passar filmen utmärkt och sätter en
perfekt stämning under speltiden. Det känns lite som om man bevittnar en stum
teater med övertydliga utspel från alla inblandade och det är lite svårt att
avgöra om skådespelarna gör ett bra jobb eller inte. En sak är dock säkert och
det är att karaktären Golem är ett tufft bidrag till filmhistorien och hans
utseende och minspel är alldeles perfekt, även fast jag hade väntat mig en mer skräckinjagande
skapelse. Vissa av filmens specialeffekter, särskilt den under
invokationssekvensen, är riktigt effektiva och imponerade stort på mig.
Kino Video släppet av filmen är förmodligen det bästa som
finns där ute och det förvånade mig att bilden var så pass bra som den är (va
fan, den är ju snart hundra år gammal) med sin skärpa och avsaknad av rispiga
avstamp. Jag kan väl inte direkt säga att stumfilm tillhör mina
favoritsysselsättningar men The Golem
är ett intressant och spännande tidsdokument som bör ses av alla som har ett
större intresse av film, det är svårt att bli besviken.
stumfilmer hade ofta olika tint (färgton) i olika scener o så för att förstärka känslorna o visades med liveorkester. e rätt vanligt att man återskapar färgtonerna på dvd/blu-raysläppen för att få den från början tänkta upplevelsen. kan rekomendera fritz langs filmer o dr caligaris kabinett om du vill se mer stumfilm
SvaraRaderaTack! Det är filmer som finns på min att-se-lista!
SvaraRadera