Mellan åren nittonhundrafjorton och nittonhundraarton
skördades miljontals liv av krig och influensa. Sörjande föräldrar fann i
eftersviterna tröst hos medium som sa sig kunna förmedla meddelanden från andra
sidan och låta dem se sina döda barn ännu en gång för en blygsam summa pengar.
Den framgångsrika författaren och avslöjaren av paranormala bedrägerier,
Florence Cathcart, blir kontaktad av historieläraren Robert Mallory för att
undersöka de eventuella spökerierna på pojkinternatet Rookford i Cumbria efter
det att en pojke blivit mördad tre veckor tidigare. Motvillig och skeptisk åker
Florence dit och finner en skola full av vettskrämda ynglingar som påstår att
de har sett spöket av en pojke som blivit mördad flera år tidigare i samhället.
Det dröjer inte länge förrän hon finner missdådaren men Florence inser snart
att någonting annat, långt mer skrämmande dröjer sig kvar på internatet.
”These boys aren’t worried about bumps in the
night. They are frightened to death.”
Brittiska The Awakening är en film jag hört talas om en
längre tid och äntligen tog jag mig tid att se vad den hade att erbjuda. Jag
hade förväntat mig en renodlad spökis men det är mer ett övernaturligt drama om
sorg än en fullfjädrad skräckfilm. Elementen finns där men det är så mycket mer
än en skapelse fylld av tröttsamma klichéer. Tv-regissören Nick Murphy
levererar en imponerade långfilmsdebut som inte faller i genrens alla
förrädiska fällor. The Awakening ser
fantastisk ut. De mäktiga och spöklika miljöerna som alla går i höstens dystra
färger är otroligt atmosfärsfyllda och filmens foto är magnifikt. Det stora
internatets dunkla utsmyckning med våldsamma konstverk och mörka gömmor kontribuerar
till den melankoliska stämningen. Skådespeleriet är väldigt bra rakt igenom och
det är kul att se Dominic West från HBO’s The Wire igen. Historien levererar
starka och trovärdiga personporträtt och undviker att ge publiken en tröttsam
avslutning på den oförutsägbara historien.
”I don’t think there is a place on earth where
people understand loneliness better than here.”
The Awakening rör
sig långsamt framåt och målar upp en suggestiv mardröm som inte hör till
vardagen i dagens filmer. Vissa scener är otroligt effektiva och sekvensen med
dockhuset nuddar vid mästerligt. Brittiska spökfilmer har en tendens att lägga
mer krut på atmosfär än på fräcka och våldsamma specialeffekter och The Awakening är inget undantag. Stundtals
känns The Awakening inspirerad av
spanska spökfilmer där Guillermo del Toro har haft ett finger med i spelet men
istället för att sno rakt av från filmer som The Devil’s Backbone (vilken jag tycker är lite överskattad) och The Orphanage lyckas The Awakening att stå på egna ben och
sålla sig till skaran över de bättre bidragen till genren från de senaste tjugo
åren. Filmen kommer inte att tilltala alla och många kommer säkert att tycka
att det händer på tok för lite men jag är inte en av dem. Jag tycker att The Awakening är en av de bättre
spökfilmer som har gjorts på väldigt länge och även fast den inte tillhör mina
favoriter är den väl värd att kolla upp.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar