När familjen Fanes unga dotter avlider i en tragisk olycka
sjunker mamman in i en djup depression och sonen Joey skickas till ett
behandlingshem då han slutar äta och sova. När Joey fyller tio år kommer han
hem igen till en familj som fortfarande sörjer. Pappan arbetar oavbrutet och
mamman spenderar större delen av dygnet till sängs. Hushållet drivs av ett
hembiträde som trots att hon tagit hand om familjen i tre generationer
fortfarande kallas Nanny. Joey är övertygad om att hembiträdet vill honom illa
och faller snart in i gamla mönster och makabra utspel.
”He must learn to behave like any normal child.
If he won’t, he must be punished.”
The Nanny är en av många filmer som jag har velat se genom
åren fast det har aldrig blivit av. Den ingår i den fantastiska filmboxen där
tjugoen av Hammers filmer är samlade och det är den andra filmen som jag nu har
haft nöjet att ha fått ta del av. The
Nanny varken känns eller ser ut som en typisk skapelse av filmbolaget. Det
är ett kammarspel som nästan uteslutande utspelar sig inom husets väggar och
när en film består av ett sådant limiterat utrymme krävs det en bra historia
och duktiga skådespelare för att ro det iland. The Nanny lyckas alldeles utmärkt. Skådespelarna är ruskigt bra men
det är Bette Davis och William Dix som sticker ut mest. Davis kusliga utseende
med sina stora ögon och breda ögonbryn passar hennes karaktär perfekt och Dix
imponerar stort som unga Joey. Dix var här jämngammal med sin karaktär och utan
att överdriva så tycker jag personligen att det är ett av de bästa
personporträtt som en pojke i hans ålder har presterat någonsin. Personkemin
mellan de inblandade är filmens största tillgång, utan den skulle resultatet
inte ha blivit lika fulländat. Historien i sig är även den förstaklassig och
skulle lätt ha kunnat mynna ut i ett haveri av klichéer. Istället håller den
tittaren ovetande om vad det är som egentligen håller på att ske och det
förflutna får vi portionsvis serverade i form av tillbakablickar som inte
berättar för mycket åt gången och som inte idiotförklarar tittaren genom att
vara övertydliga.
”What happens if you die tonight?”
The Nanny var
Hammers sista svartvita film men trots avsaknaden av de färgstarka miljöerna är
The Nanny en av bolagets bästa skapelser.
Den börjar som ett känsloladdat drama men förvandlas snart till en spännande och
kuslig psykologisk thriller där allt inte riktigt är som man trott när det hela
är över. Slutet är utomordentligt iscensatt och de kringliggande
omständigheterna känns inte det minsta överdrivna eller schablonartade. The Nanny är en mörk och fascinerande
historia som har allt en bra thriller ska ha. The Nanny är ett guldkorn som jag inte visste någonting om i förväg
och inte hade några som helst förväntningar på men som levererade på alla plan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar