När modern i familjen Parker åker för att handla har det
redan börjat regna kraftigt och av en olyckshändelse trillar hon illa och
drunknar. Kvar av familjen finns nu bara pappan och deras tre barn och det blir
den äldsta dottern Iris uppgift att ta över ansvaret för familjen. När den
lilla staden drabbas av en översvämning kommer mörka hemligheter som plågat
staden i över tjugo år upp till ytan.
”I just wish that we were more like everyone
else.”
Jag har inte sett det mexikanska originalet från 2010 men
efter att ha sett Jim Mickle’s nyinspelning känns det inte längre nödvändigt.
Jag var inte överdrivet förtjust i Mickle’s långfilmsdebut Mulberry St även
fast den på pappret är en fantastisk idé. Däremot tyckte jag väldigt mycket om
hans vampyrrulle Stake Land. We Are What We Are är regissörens tredje långfilm och det har surrats en hel del om
filmen den senaste tiden. Det är en dyster och melankolisk skapelse om en
fattig familj som i alla år har hållit sig för sig själva men som får allt mer
uppmärksamhet när modern i familjen avlider och en flicka från staden
försvinner. Vi anar vad det är som håller på att hända men det är inte förrän
efter nästan en timme som vi får det bekräftat. We Are What We Are är inte direkt en skräckfilm utan mer ett mörkt
och lågmält drama men ta det lugnt - vi får vår beskärda del av de elementen
också under filmens sista halva, men inte på ett sätt som vi kanske är vana
vid.
”I’m not pretty, not inside.”
Familjen Parker är inte en ond familj. Det de gör, gör de
för att överleva för att det är så de har fått lära sig att det fungerar. En
gammal dagbok, daterat från sent sjuttonhundratal berättar en hemsk historia om
en familj som i ett svältdrabbat land tvingas göra det otänkbara och
tillbakablickarna från den berättelsen är hiskeligt snyggt utförda och för
tankarna till toppenrullen Ravenous.
De lidande barnen i familjen tvingas leva efter faderns ideal, samtidigt som de
önskar sig långt bort för att starta ett nytt och färskt liv. Det är de unga
medlemmarna i familjen som filmen lägger mest fokus på och de båda systrarna
gör oerhört bra ifrån sig. Michael Parks dyker upp i en större biroll som
doktorn vilken förde sonen till världen och som avslutade cykeln med att
obducera den avlidna modern. För ett tag sedan köpte jag ett par vinylskivor
med honom i hopp om att de skulle motsvara hans skådespelartalanger men det
gjorde de ju inte. Jag har alltid tyckt om Parks och i stort sett allt jag sett
med honom har varit väldigt bra, han har blivit något av ett säkert kort när
det kommer till schyst film de senaste åren. We Are What We Are är väldigt bra och innehåller dessutom en rad
bortglömda toppenlåtar som fick mig att sniffa efter artisterna på nätet när
filmen var slut. Slutet är strålande och det är redan en uppföljare på gång under
nästa år.
Det här var en film som jag klart övervägde till årets Blodig Weekend festival men som blev droppad pga tidsnöd. Synd det kan jag förstå nu, får se att rätta upp på det.
SvaraRadera