Arkitekten Richard Stoker förolyckas på sin dotter Indias
födelsedag. India och hennes instabila moder Evelyn lämnas ensamma i familjens
stora hus och inleder sorgearbetet. På begravningen dyker Richards yngre broder
Charles upp. Då han inte har varit tillsammans med sitt kött och blod sedan ung
pojke, flyttar han in med sin avlidna brors familj för att lära känna dem – och
mörkret lägger sig åter igen över familjen Stoker.
”For me it doesn’t matter who you are.”
Stoker är ännu en i raden av filmer från förra året som jag
velat bocka av. Det är den koreanska regissören Chan-wook Park, som ligger
bakom den hyllade hämndtrilogin Sympathy
for Mr. Vengeance, Old Boy och Lady Vengeance, första film i utlandet
och det är en imponerande debut. Stoker
är en otroligt vacker film där allt samverkar i total harmoni - de skarpa
färgerna, de drömlika kameraåkningarna och vinklarna samt det utomordentliga
användandet av ljud. Jag kom på mig själv att bli nästan hänförd av ett ägg som
rullades på köksbordet samtidigt som skalet sakta krasades sönder. I nästa
stund blev jag som förtrollad när en hårborstning övergick till ett
barndomsminne som utspelar sig i den vajande vassen. Den klassiska pianomusiken
agerar ett perfekt soundtrack och Lee Hazlewood & Nancy Sinatra’s Summer
Wine har nog aldrig tidigare använts vid ett bättre tillfälle. Mitt i allt det
vackra ligger dock ett mörker, ett mörker som är väldigt tydligt redan under
filmens inledning. Stoker är en
tankenöt som inte är helt lätt att knäcka och även fast filmen aldrig blir
direkt grafisk är det en sexuellt laddad historia. Man kan ana vad som döljer
sig under ytan men inte ens när filmen rullat färdig har man allt helt klart
för sig, inte jag i alla fall. Stoker
är en film man behöver se fler än en gång och jag ser redan nu fram mot nästa
möte.
”What do you want from me?”
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om filmens tre
huvudkaraktärer, ingen av dem är särskilt sympatisk. Nicole Kidman spelar en
för henne ganska typisk roll men hon gör det som vanligt med bravur och Matthew
Goode är också väldigt bra i sitt porträtt av farbror Charles. Den som
verkligen imponerar är dock Mia Wasikowska som lyckas ge karaktären India ett
djup som bara växer och växer med filmens gång. Park är känd för sina
blodsdrypande skapelser i hemlandet men den röda färgen får inte mycket utrymme
i Stoker och det behövs inte heller –
Stoker är poesi för ögat och ett
alldeles utomordentligt psykologiskt drama. Utseendemässigt är allt perfektion
och det fanns fler sekvenser än de jag nämnde ovan som fick mig att utbrista
till min sambo – ”fy fan vad snyggt allting är!”. Dialogen är ytterligare en av
filmens starka sidor och det känns som om det ligger en undermening i nästan
allt som yttras. Att det sedan är Prison
Break skådisen Wentworth Miller som ligger bakom filmens manus gjorde mig
om än ännu mer imponerad då han hanterar pennan oändligt mycket bättre än att
stå framför kameran. Stoker är en
oerhört fascinerande film och en av de bästa filmupplevelser jag har haft under
2013.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar