En man sitter i en skåpbil och väntar. När ett par passerar
attackerar han. Desorienterade och rädda vaknar paret upp från deras första
date, som såhär i efterhand inte gick något vidare. De har fastnat i händerna
på en sadistisk doktor som älskar att se andra människor plågas. Den namnlösa
doktorn utsätter deras kroppar och psyke för en terror de inte ens kunnat
föreställa sig i deras vildaste fantasier. Doktorn ger dem ett löfte, att de
kommer att dö om inte deras överlevnadsinstinkt väcker njutning hos honom. Låt
tortyren börja!
”Från och med nu
kommer det att göra ont. Kämpa och få mig att njuta.”
Grotesque har funnits i min filmsamling en längre tid men
det var inte förrän jag av en slump insåg att det är samma regissör som ligger
bakom den utmärkta mockumentär/found footagerysaren Noroi: The Curse som jag blev riktigt sugen
på att se filmen. När Grotesque kom
ut för några år sedan blev den uppmärksammad på grund av dess våldsamma natur
och i England och Norge gick det så långt att filmen totalförbjöds. I Sverige
förekom tack och lov inget sådant tramseri utan det alltid lika pålitliga
filmbolaget Njutafilms var inte sena med att inkludera den i sin imponerande
katalog.
”Jag har plåstrat om
er så ni inte dör.”
Brutal är bara förnamnet, Grotesque är ultravåld deluxe. Filmen drar igång på studs och sedan
är det ingen hejd på vad den galna doktorn utsätter de två stackars satarna
för. Historiemässigt har Grotesque
inte mycket att berätta, dess historia är minimal. Det är en studie av en sadistisk
människas sjuka begär och en minst sagt tragisk kärlekshistoria om två unga
människors första date som slutar i katastrof. Detta tar emellertid inte upp
mycket speltid, nästan all fokus går åt till att visa så mycket övergrepp och
grafisk tortyr som möjligt och ingenting är tabu. Grotesque är tortyrporr, i dess mest brutala form. Våldsdåden (som
ackompanjeras till klassisk musik) gömmer sig sällan bakom kamerans lins och
inga kroppsdelar undgår doktors förödande redskap. Dialogen är minimalistisk
och rollerna otroligt utlämnande och det är omöjligt att inte känna sympati för
de stackars krakarna. Det är inte svårt att se var regissören Kôji Shiraishi
hittat sin inspiration. Han har gått tillbaka till åttiotalets Japan där Guinea Pig-filmerna chockerade publiken
och när Eli Roth släppte lös den brutala besten Hostel och dess uppföljare
några år tidigare kunde Grotesque
inte komma vid en mer läglig tid, tittarna törstade efter mer blod och Grotesque levererar med råge på det
planet. Om man tar Guinea Pig, Hostel och The Human Centipede och kör
runt i filmmixern så skulle det se ut ungefär såhär. Grotesque är en väldigt kort film, bara strax över sjuttio minuter,
men det räcker gått och väl. Filmen är gjord med ett enda syfte, att chockera
publiken och med det lyckas Grotesque
alldeles utmärkt. Specialeffekterna är brutala och allt är så elakt att man
börjar undra hur i helvete någon ens kunde komma på tanken att spela in en film
som denna. Även fast Grotesque är en
skitig film så ser den utseendemässigt väldigt bra ut och en skicklig vändning
där regissören drar mattan under fötterna på publiken, just som hoppet sakta
infinner sig är väldigt bra. Slutet är helt utflippat, på ett bra sätt som bara
japanerna kan komma undan med och ger en dos välbehövd väldigt mörk humor till
den annars becksvarta historien. Grotesque
är inte en dålig film men det är inte riktigt min kopp te, det blir lite för
mycket av det goda och till slut känner jag mig ganska mätt på spikar,
motorsågar och andra vassa föremål. Gorehundar behöver dock inte leta längre - Grotesque är filmen för er!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar