Historieläraren Alan Driscoll (spelad av Christopher Lee)
sänder sin mest lovande student Nan Barlow till den lilla staden Whitewood i
New England för att fördjupa sig i det kittlande ämnet som berör häxor, svart
magi och djävulsdyrkan. Trots att hennes bror och fästman avfärdar hennes
passion som mumbo jumbo struntar hon i detta och åker allena till det lilla
värdshuset Ravens Inn för att samla ihop material till sin uppsatts. Det
uppdagas att nästan trehundra år tidigare, i samma stad så brändes häxan Elisabeth
Selwyn på bål till tonerna av byfolkets upphetsande slagord. Innan flammorna
sände henne med en enkelbiljett till helvetet förbannade hon staden och dess
invånare för all framtid. När Nan inser faran är det redan för sent. Invånarna
planerar en svart mässa till hyllning för Lucifer och Nan är huvudattraktionen.
”In Whitewood, time stands still.”
Jag hade till i tisdags aldrig hört talas om den brittiska
filmen The City of the Dead tidigare. När jag hittade den begagnade dvdn med
den kittlande sloganen ”The Thrills – The
Chills of Witchcraft Today” tvekade jag inte många sekunder då det är
filmer som denna jag ständigt söker efter. The
City of the Dead, även känd under titeln Horror Hotel är den första filmen på det brittiska filmbolaget
Amicus Productions (som då gick under namnet Vulcan Films). Filmbolaget
förknippades ofta med Hammers filmer och det är inte särskilt konstigt när man
ser The City of the Dead då allt som
förknippas med en bra Hammerfilm finns här.
”There’s something evil about the village and
on certain nights the inhabitants leave the streets, close the doors and stay
behind them. And on these nights, the dead come to life.”
När en film inleds med flera rungande ”burn the witch” följt av ett häxbål kan det knappast gå fel, och
det gör det inte heller. Det är konstigt att inte The City of the Dead nämns oftare i ockulta filmers sammanhang då
detta är en riktig pärla. Dimman ligger tät, åskan mullrar, spindelnät klär de
mörka källarutrymmena, häxor och gestalter i svarta kåpor strövar omkring och läbbiga
kyrkogårdar omringar den lilla byn där alla invånarna beter sig mysko. Gillar
man detta (det måste vara omöjligt att inte falla pladask för dessa
ingredienser) är The City of the Dead
ett säkert kort och jag uppmanar alla som läser att försöka lägga beslag på ett
exemplar av filmen. Den brittiska originalversionen som är två minuter längre
än den amerikanska är förstås den som är att rekommendera. Man kan säga att
filmen är indelad i två delar där den andra och avslutande akten ofta känns som
ett kusligt deja vu. The City of the Dead
är en otroligt stämningsfull rulle. Det tystlåtna mässandet, den spöklika
musiken som stundtals lättas upp av ett jazzigt soundtrack är väldigt passande
och allt ser fruktansvärt snyggt ut (särskilt de sataniska inslagen), i vackert
svartvitt. Slutet är riktigt bra och knyter ihop säcken på ett
tillfredställande sätt. Det är precis såhär en mysrysare ska se ut!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar