Familjen Prestons öde skrevs i blod för över trehundra år
sedan. När den yngsta sonen i familjen, Tom får reda på att hans familj blivit
bortrövade av satanister, ger han sig iväg efter dem tillsammans med sin fru
Julie. Kultens ledare Jonathan Corbis håller familjen fångna tills en bok, innehållandes
förtappade själar som sålts till djävulen, lämnas över till dess rättsmäktiga
ägare. Tom förbereder sig för en resa till helvetet där själslösa undersåtar
till djävulen vaktar dess portar.
”Jonathan Corbis thou stands accused of foully
conspiring with Satan and his demons to overturn the laws of God. Thou art
named a witch Corbis. Thou and all who follows thee.”
Jag var nästintill besatt av det ockulta som tonåring och
satanism och mörk magi fascinerade mig något oerhört. Jag lyssnade på all musik
jag kom över som hade ett sataniskt budskap och den norska black metal musiken
och death metal band som Deicide var det enda som snurrade i min cd-spelare
(plattor som jag nu uppgraderat till vinylformat). Jag tittade på alla filmer
och dokumentärer rörande ämnet jag kunde komma över och jag läste om Aleister
Crowley och tragglade mig igenom The
Satanic Bible av Anton LaVey. Jag bar uppochnedvända kors som jag gjorde på
slöjden och lät mitt långa hår matcha mina svarta kläder. Jag skrev ondskefulla
texter som jag mullrade ut i mina ondskefulla band. Med andra ord jag var en
tuff och arg ung man. Nu har jag ju klippt mig och skaffat mig ett jobb och
lagt tonårstramset bakom mig för länge sedan men jag tycker fortfarande att
ämnet är fascinerande.
Jag skäms nästan när jag behöver erkänna att jag aldrig
tidigare har sett eller hört talas om The Devil’s Rain. Det var först för något
år sedan som jag fick kännedom om dess existens. Det är inget jag grämer mig
över utan det betyder ju bara att jag fortfarande har turen på min sida och kan
hitta filmer i den smala subgenren som jag aldrig tidigare har sett. För vad
vore väl livet utan alla dessa guldkorn från det blomstrande sjuttiotalet?
Anton Lavey, grundaren och överprästen på The Church of Satan arbetade tillsammans
med filmteamet som teknisk rådgivare (och har en liten roll framför kameran) för
att få det hela att se så trovärdigt ut som möjligt. Mycket i filmen ser ut som
de bilder man har sett i sammanhang med LaVey genom åren och de har lyckats bra
med utstyrsel och omgivningar. Filmer med djävulsdyrkare i huvudrollerna är
sådana som jag ständigt letar efter med ljus och lykta då de inte är särskilt
många och guldkornen är få. The Devil’s
Rain är dock ett utmärkt exempel på när det är riktigt lyckat. Sataniska
ramsor, svarta kåpor, ögonlösa ansikten, djävulssymboler, ritualer och män som
förvandlas till vilddjurets förebild är bara några av de ingredienser vi blir
serverade under filmens nittio minuter. Inget av detta känns särskilt
ondskefullt eller skrämmande men det är ingenting jag tänker sitta här och
klaga på, det är sådär härligt töntigt på ett sätt som inte förekommer längre.
Det är ett jävla drag och det är rakt på sak med vad The Devil’s Rain ska handla om, inget hymlande här inte. Det är
ganska svårt att återberätta händelseförloppet då hela filmen känns som en lång
slutuppgörelse. Redan under filmens första minuter inleds en jakt på de som
vill familjen Preston illa och sedan stannar den aldrig upp. Återblickarna från
en svunnen tid då män från kyrkan jagade djävulens undersåtar är otroligt
snyggt utförda. Det är resten av The
Devil’s Rain med och pellejönsarna i sina mörka kåpor och kyrkans inredning
och attiraljer är en fröjd för ögat.
The Devil’s Rain
innehåller en imponerande skara skådespelare och det är alltid lika kul att se
tidiga filmer med en ung Tom Skerritt i en större roll. För den som har ögonen
med sig (ha ha) kan här få se John Travolta, dold under en latexmask, i sin
första filmroll. Inspelningarna kantades av kusliga incidenter och olyckor och
Ernest Borgnine svor på att aldrig igen medverka i en film med liknande tema. Specialeffekterna
i The Devil’s Rain består mest av
smältande ansikten och ögonlösa masker som för tankarna till Michael Myers
halloweenmask men de fungerar alldeles utmärkt och passar perfekt i sammanhanget.
Filmaffischen stoltserar med att skriva ”Absolutely
the most incredible ending of any motion picture” och lever för en gångs
skull upp till sin slogan. Det enda jag kan tänka på när jag ser det är Lucio
Fulcis slutsekvens i The Beyond och
då förstår ni ju alla att det är ett bra betyg. Tänk vad tråkigt vi skulle ha
haft om Hin Håle inte skulle vara ett ständigt återkommande tema i mänsklighetens
historia. Tack vare Satan får vi en grymt underhållande rulle och The Devil’s Rain är en nödvändighet i
filmhyllan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar