En kvinna i nattlinne dyker upp längs med en landsväg mitt i
natten. Hon vet att hennes namn är Elysabeth men utöver det är hennes minne
blankt. En känsla säger henne dock att hon är rädd för någonting. En ung man
vid namn Robert tar med henne hem till sin lägenhet i stan men det dröjer inte
länge innan Elysabeth glömt var hon är och vem han är, varje händelse
försvinner medan de sker. Det enda vaga minne hon lyckats bevara är ett namn,
Véronique. Robert och Elysabeth älskar med varandra och när han sedan går till
jobbet kommer en doktor vid namn Francis och hans assistent Solange och tar
henne med tillbaka till en klinik belägen i en skyskrapa. Där finns fler som
Elysabeth, med sina inren fyllda med rädslan och förtvivlan och med ett minne
som sakta förtvinar bort. Det är inte bara minnet som försvinner hos de
drabbade utan de förlorar även kontrollen över sin balans, rörelser och
panikanfall gör dem farliga för sig själva och omgivningen. Elysabeths instinkt
säger henne att hon måste fly, men inte innan hon hittar sitt starkaste och
enda minne - Véronique.
”Det är som om jag är
oskuld. Som om jag älskar med någon för första gången. Min kropp har glömt allt
som hänt innan detta. Kom, ta mig.”
Jean Rollin är en regissör som definitivt inte tilltalar den
stora publiken. Jag har sagt det många gånger och jag kommer förmodligen att
fortsätta att tjata om det men jag älskar verkligen den numera avlidna
fransmannens filmer. De är fascinerande skapelser som inte liknar någonting
annat. Hans Night of the Hunted eller La
Nuit des Traquées som är filmens originaltitel skiljer sig något från flera
av hans andra skapelser, mest genom att inte ha blodtörstiga varelser med vassa
framtänder i huvudrollen. Night of the
Hunted har jämförts av många med David Cronenbergs filmer där människans
inre står i centrum men det är dock de enda likheter jag kan hålla med om.
Rollin skapar sin egen vision av en katastrof som gått fel, i en ödslig värld
där gatorna är tomma, och det är inte förrän under filmens sista halvtimme som
vi får reda på den bakomliggande orsaken. För att vara en film av Rollin är Night of the Hunted en ganska rakt
berättad historia, utan att för den delen förlora de flesta av regissörens
kännetecken.
”Det enda vi kan göra
är att röra vid oss själva. Det är vår enda njutning. Det enda vi inte
glömmer.”
I centrum som den förvirrade Elysabeth står den vackra
fransyskan Brigitte Lahaie och hon är anledning nog att se Night of the Hunted. Lahaie är perfekt i huvudrollen och visar här
att hon klarar av så mycket mer än att bara ligga med benen isär. Night of the Hunted är en vacker film
både att titta och att lyssna på. Allt är estetiskt snyggt och den vackra och
stämningsfulla musiken lägger en vemodig ton över filmen. Mänsklig kontakt står
i fokus och även fast det frikostigt exponeras naken hud symboliserar den
någonting fint och livsviktigt istället för att enbart fungera i exploateringssyfte.
De förtvivlade varelserna vars enda dämpning av det inre kaoset stillas genom
att röra vid varandra, är snyggt utfört och Rollin visar ytterligare en gång
vilken gedigen regissör han var. Den drömska atmosfären, den poetiska dialogen
och hans varsamma kamera som studerar skådespelarna och dess omgivningar är
mästerlig. Det händer inte särskilt mycket i Night of the Hunted och den tar tid på sig med att ge en
förklarning men som vanligt när det kommer till regissörens filmer blir jag
uppslukad och nästan hypnotiserad. Det förekommer en och annan våldsamhet i
form av sax i ögat och eldstrider som hjälper till att påskynda händelseförloppet
men det är Rollins varsamma och egensinniga kännetecken som ännu en gång håller
mig trollbunden. Jag kan inte få nog av hans filmer och varje gång jag sätter
mig ner för att ta del av någon av hans många skapelser för första eller för
femte gången, känner jag mig som en pojke på julafton.
I've been putting this one off for a while... probably should get 'round to it.
SvaraRaderaYou should, it's one of my favourites so far from Rollin!
SvaraRadera