onsdag 22 maj 2013

Profondo Rosso: Il Museo Degli Orrori Di Dario Argento




Jag och min sambo spenderade fyra dagar i Rom. Det första vi gjorde efter det att vi checkat in på vårt hotell var att besöka Dario Argentos affär Profondo Rosso som ligger några stenkast ifrån Vatikanen. Profondo Rosso har länge varit på min lista över ställen jag velat besöka och även fast affären i sig inte är särskilt stor och museet inte tar många minuter att gå igenom är det en viss känsla som infinner sig när man spankulerar runt bland rekvisita från filmer som har anknytning till Argentos skapelser. Affären öppnade sina portar första gången nittonhundraåttionio och även fast Argento själv sällan är i affären, med undantag för Halloween, sitter mannen bakom den fantastiska rullen Contamination, Luigi Cozzi, ofta i affären. Självklart passade jag på att ta med ett eget exemplar av Contamination för att få den signerad av regissören. Cozzi visade sig vara en mycket trevlig man som gärna pratade en stund om film och ställde upp på foto och signering av min dvd. Han till och med tackade för att jag kom och besökte honom och dessförinnan meddelade han mig via facebook om att han skulle vara i affären om jag ville komma förbi. Rom i övrigt var en mäktig stad som trots att det är en storstad, var fylld av grönska och majestätisk arkitektur. För alla er som ännu inte haft nöjet att besöka staden har någonting att se fram mot. Här nedan följer lite foton från Argentos museum. Fler foton hittar ni på min facebook-sida.  

Phenomena
Demons
Opera
The Church
Jag och Luigi Cozzi
Min signerade Contamination

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar