Under en filminspelning går Michael så djupt in i sin
karaktär att han nästan mördar sin motspelerska. Han går hem och chillar,
spelar lite gitarr, sjunger och dricker whisky. När ett fönster öppnar sig
dramatiskt sliter han upp byrålådan för att titta på gamla foton. Michael
ringer sin flickvän Deborah (som han helst vill kalla sin receptionist) och
bjuder med henne på en roadtrip ut på landet till sitt barndomshem för att
träffa sin mor. När de anländer visar det sig att modern är sjuk och huset
triggar igång trauman där hans fader mördats. När filmteamet kommer på besök
börjar besynnerliga saker att inträffa. Någon i svarta handskar släcker ljuset
i huset och tar livet av besökarna. Vem ligger bakom de bestialiska dåden och
vad försiggår egentligen i källaren?
”Good! Very effective scene. Quite realistic,
it looked as if you wanted to murder her.”
När jag var i Rom förra veckan passade jag på att köpa några
filmer ur Raro Videos katalog då de är ett av de få filmbolag i Italien som
innehåller engelskt tal eller undertexter. Nu visade det sig dock att deras
utgåva av Follia Omicida, mer känd
under namnet Murder Obsession, inte hade några undertexter till de italienska
inslagen, trots att det står så på dvdns baksida. Det var förmodligen inte
mycket av informationen som gick förlorad under de korta inslagen så det
spelade ingen större roll, Murder
Obsession visade sig vara hur underhållande som helst!
”-What made you introduce me to her as your
secretary?
-How about having a little fruit?”
Murder Obsession
är en konstig film, väldigt konstig till och med för att vara en italiensk
skapelse. Regissören Riccardo Freda, vars tidigare filmer jag inte är särskilt
bekant med, staplar den ena scenen kostigare än den andra på varandra. Dialogen
och karaktärernas agerande är skummare än vanligt och hela filmen känns som ett
surrealistiskt montage av bisarra sekvenser. Trots detta går det en röd tråd
genom hela Murder Obsession som sedan
knyter ihop säcken både en, två och tre gånger mot slutet. Det är en
fascinerande historia som trots sitt splittrade innehåll håller mig oerhört
underhållen. Drömsekvensen där Deborah springer genom skogen med det ena
bröstet hängande utanför morgonrocken för att sedan bli tillfångatagen och bli
huvudperson under en svart mässa där en stor spindel av gosedjurkaraktär
försöker gripa tag i henne, är bland det bästa jag sett på år och dagar.
Murder Obsession
blandar hejvilt i filmmixern med spöken, svart magi, ofrivillig humor och en
mördare med svarta handskar och det är svårt att bli uttråkad. De brutala
specialeffekterna som inte alltid ser så trovärdiga ut, är signerade av Angelo
Mattei och Sergio Stivaletti som här visar sina framfötter för första gången. Stivalettis
karriär som specialeffektsskapare gick efter Murder Obsession spikrakt uppåt och han arbetade sedan med Dario Argento
i många av hans produktioner. Det är så mycket med Murder Obsession som är helt uppåt väggen på ett otroligt härligt
vis. Den incestuösa relationen mellan Michael och hans mor (Anita Strindberg i
sin sista roll), de perversa utspelen där Laura Gemser (vars enda funktion är
att visa sig naken) oftast står i fokus och framförallt den elektroniska
musiken som brakar igång under helt fel tillfällen, är helt underbart att
bevittna. Ingenting men ändå allting händer under filmens nittio minuter och
karaktärerna lullar mest runt i den gotiska villan och dess omgivningar och
beter sig som om de vore redo att checka in på närmaste mentalsjukhus. Det är
just detta som gör Murder Obsession
till en helt jävla underbar film och vore det inte för att klockan var två på
natten när jag sett färdigt den skulle jag förmodligen ha börjat titta på den
en gång till. Det är en oerhört fascinerande skapelse som ju mer jag tänker på
den, desto bättre tycker jag att den är. Murder
Obsession är ett måste om man gillar absurd italiensk film, och vem gör
inte det?!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar