De skrupellösa mansgrisarna Alfredo och Antonio jobbar i en
specialenhet inom polisen i Rom som inriktat sig på att sätta dit stadens
värsta avskum. När kollegan Guido, som jobbat under täckmantel under flera för
att sätta dit den ondskefulla maffiabossen Pasquini, blir mördad utanför
polisstationen tar duon över. Under tiden hinner de med att slå ut en och annan
gangster på de mest tvivelaktiga sätt och de tar inte order från någon, inte
ens från deras chef. Om någon oskyldig medborgare får sätta livet till ger
Alfredo och Antonio blanka fan i - de är iskalla typer på heta bågar, med lagen
på deras sida.
”I’m not saying you’re incompetent, but every
time you’re out on a job you leave two or three bodies behind in bits and
pieces.”
Ruggero Deodato är en av mina favoritregissörer inom den
italienska våldsfilmen och hittills har jag gillat allt jag sett av karln. Han
var en av de första filmskaparna som väckte mitt intresse för den italienska
vålds- och skräckfilmen. Sedan dess har det givetvis tillkommit fler regissörer
som gett mig mersmak men Deodato kommer alltid att ha en särskild plats i mitt
filmhjärta. Jag träffade honom på Sci Fi Mässan i Malmö för några år sedan där
jag passade på att plåta mig tillsammans med honom och få ett fotografi av Cannibal Holocaust planschen signerad.
Jag sa till honom att han var den största stjärnan där, han log och sa grazie.
”What’s the world coming to? Two cops with
faces like thieves!”
Den stenhårda filmtiteln Live Like a Cop, Die Like a Man är
nästan ännu tuffare när svenskarna döpte om den till Iskalla Typer på Heta Bågar och filmen lever verkligen upp till sin
titel och våldsamma rykte. Redan under de tio första minuterna får vi uppleva
en helt galen motorcykeljakt genom Rom under rusningstid (filmad helt utan tillåtelse)
där elakingarna släpar ett rånoffer längs marken och kör ihjäl en ledsagarhund.
Avslutningsvis kraschar de in i en lastbil och Alfredo bryter nacken av den
enda överlevande fähunden, bara för att han känner för det. Som om ingenting
har hänt glider de båda till polisstationen där de har en lång diskussion med
sekreteraren om vem av dem som hon helst skulle vilja ligga med och får till
svar - er båda. Under dessa första minuter sätts tonen på de resterande nittio
där våldsamheter och sexistiska utspel fyller speltiden, men hela tiden med
glimten i ögat. Som vanligt när det kommer till Deodatos filmer spelas melodisk
och vacker musik (som komponerats och sjungs av Lovelock själv) under de
våldsammare partierna och under de resterande sekvenserna dånar wah-wah-waka-waka
gitarrer och bongotrummor - musikvalet kunde inte vara mer passande.
Ruggero Deodatos karriär hade hittills mest bestått av
komedier och äventyrsfilmer. Innan han regisserade Live Like a Cop, Die Like a Man gjorde han den erotiskt laddade Waves of Lust fast det var med Live Like a Cop, Die Like a Man som han
på allvar började visa sin våldsamma och sadistiska sida och tackar gudarna för
det med tanke på de mästerverk som följde. Det var tänkt, redan innan filmen
haft premiär, att det skulle komma en uppföljare men då det uppstod
kontroverser mellan skådespelarnas agenter och producenterna blev det aldrig av
och Deodato regisserade inte fler snutfilmer. Det är synd för Live Like a Cop, Die Like a Man är en
otroligt underhållande actionrökare som trots en minimal historia levererar
allt man kan önska sig från den så kallade poliziotteschigenren.
För filmens manus står legenden Fernando Di Leo som ligger
bakom flera av genrens absolut bästa filmer. I huvudrollerna som de båda
sexistiska våldsdyrkarna ser vi Ray Lovelock och Marc Porel. Deras kemi
fungerar perfekt och de är lika smutsiga och känslokalla som elakingarna de
jagar och tar död på, alltid med ett flin på läpparna. De jobbar ihop, lever
tillsammans och delar till och med kvinnor och motorcykeln – sann bromance.
Även fast Live Like a Cop, Die Like a Man
är förbannat våldsam, uppstår en hel del komiska inslag. Diskussionerna med
sekreteraren eller när de besöker maffibossens kåta syster som ligger med dem
båda är underhållning på hög (låg) nivå. Deodato hintar även till Sveriges
smutsiga och frigjorda rykte genom att introducera en toplessolande svenska som
försöker få lite färg under årets kallare årstid. Kvinnorna i filmen fungerar
mest som ägodelar till männen och inga inblandade är särskilt sympatiska, allra
minst männen (det är ju inte heller genren känd för) men de absurda
situationerna och de förlegade tankegångarna gör spektaklet skamligt
underhållande. Live Like a Cop, Die Like
a Man är en jävligt tuff film, fullspäckad med tillräckligt mycket häftiga
motorcykeljakter, eldstrider, knytnävsslagsmål, sex och våld för att hålla vem
fan som helst underhållen. Raro Videos släpp av filmen vilken är fullspäckad
med intervjuer med de inblandade och en dröse reklamfilmer av regissören är ett
måste i filmhyllan. Bravo Ruggero Deodato, bravo!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar