Kalendern har masat sig fram till torsdagen den tolfte
februari och folket i en liten stad är i full färd att planera årets stora alla
hjärtans dag partaj. Det är tjugo år sedan staden firade högtiden senast och
när borgmästaren får en hjärtformad ask med ett människohjärta i gör sig
stadens ruskiga förflutna ännu en gång påmind. För tjugo år sedan blev fem
gruvarbetare levande begravda i Henniger Mine, samtidigt som stadens resterande
invånare roade sig med stoj och stim. Efter sex dagar lyckades en av de olycksdrabbade
satarna grävas fram ur ruinerna. Gruvarbetaren Harry Warden hittades knaprande
på en av sina kamraters avslitna armar och skickades med en enkelbiljett till
stadens mentalsjukhus. Ett år senare, på alla hjärtans dag lyckades han fly och
mördade alla de som var ansvariga till den fruktansvärda olyckan. Harry
utfärdade en varning till stadens invånare – om de någonsin firade högtiden
igen skulle han komma tillbaka och avsluta det han påbörjat…
”It’s a bad time, this time of year. Bad things
coming. My words, you hear. Beware the 14th if you value your life.”
Jag älskar My Bloody Valentine! Jag har aldrig tidigare sett
den oklippta versionen av filmen och även fast utgåvan jag sett var
sönderklippt har den alltid haft en speciell plats i mitt hjärta. Det är en av
mina favoriter i genren, kanske till och med min absoluta favoritslasherfilm.
Som så många andra våldsamma skapelser från samma era hade My Bloody Valentine stora problem med censurens vassa sax och i
stort sett alla mord blev rejält nedklippta eller helt borttagna när den gick
upp på biograferna nittonhundraåttioett. Det dröjde till 2009 innan filmen
släpptes i sitt ursprungliga bloddrypande format och det dröjde ytterligare
fyra år innan jag äntligen fick se den utan en massa irriterande ingrepp. Oj oj
oj vilken upplevelse, det kändes som om jag såg filmen för första gången.
”Piss on Harry Warden and that damn old legend.
We’re gonna have ourselves a party.”
My Bloody Valentine
kom i kölvattnet efter Friday the 13th som tog den unga publiken med storm. My Bloody Valentine bär många likheter
med både Halloween och Friday the 13th
och det är synd att säga att den är särskilt originell. Det betyder emellertid
inte att den känns som en taskig kopia, tvärtom – My Bloody Valentine är ett av de bästa exemplen som gjorts bland de
högtidsbaserade slasherfilmerna. Istället för att innehålla dyngkåta ungdomar
som skubbar från plugget eller firar sommarlov med fylla och oskyddat sex är
huvudrollsinnehavarna denna gång ”vuxna” människor runt trettioårsåldern som
försörjer sig genom att slita i stadens gruva. De spottar dock inte i glasen
utan när stämpelklockan har slutat ticka bär det raka vägen till krogen för alkohol
och raggning. Karaktärerna är ovanligt sympatiska (Hollis är en fantastisk
figur med schysst mustasch) och har fått lite mer djup än vanligt, mest
märkbart i den känsloladdade kärlekstriangeln.
”Roses are red, violets are blue. One is dead,
and so are you!”
My Bloody Valentine
är en av de mest händelserika slasherfilmerna jag har sett. Våldsamheterna är
inte centrerade till filmens första fem och sista tjugo minuter, utan här är morden
väl fördelade. Det är fullt ös från början till slut och den obligatoriska
inledningssekvensen där det förflutna berättas är borttagen och ersatt med en
inledning som summerar hela genren under några minuter. Stadens plågsamma
förflutna vävs istället in portionsvis under filmens gång och det är ett
väldigt effektivt tillvägagångssätt för att hålla historien vid liv. My Bloody Valentine bygger upp en dunderskön
stämning och när inte den otäcka och lågmälda skräckfilmsmusiken spelas är det
country för hela slanten och även fast jag älskar just den musikgenren kunde
jag inte i mina vildaste drömmar tro att den skulle kunna passa så bra in i en
skräckfilm. Precis som i den fantastiska Madman innehåller även My Bloody Valentine en specialskriven
komposition, vilken summerar hela skrönan kring vettvillingen Harry Warden. När
eftertexterna rullat färdigt spolade jag genast tillbaka för att höra låten
igen och så höll jag på några gånger – så bra är faktiskt John Dermott’s The Ballad of Harry Warden! Morden är
förstaklassiga och hela whodunit aspekten är inte helt enkelt att klura ut. Är
det legenden som har vaknat till liv eller är det en av invånarna i staden som
målar hålan röd? Miljöerna är klockrena (de spelades in i en riktig gruva) och
man kan nästan känna dammet i näsan när karaktärerna smyger omkring i gruvan
och det är lite konstigt att det aldrig gjordes en uppföljare till filmen. My Bloody Valentine är ett mästerverk
inom slashergenren och bör ses av alla!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar