Karin är nyss hemkommen från sjukhuset där hon blivit
behandlad för samma sinnessjukdom som sin nu avlidna moder led av. På en
avlägsen och tillsynes folktom ö spenderar hon en kortare tid tillsammans med
sin make Martin, pappa David och lillebror Minus. Familjen och Karin vet att
hennes sjukdom med allra största sannolikhet inte kommer att kunna botas och
samtidigt som Karin förlorar greppet om verkligheten allt mer så kommer de
resterande familjemedlemmarnas förtryckta känslor upp till ytan.
”Hennes sjukdom är
hopplös – med tillfälliga ljusningar. Jag har anat det länge, men vissheten är
likafullt nästan outhärdlig. Till min skräck märker jag min nyfikenhet. Driften
att registrera förloppet – att koncist notera hennes gradvisa upplösning. Att
utnyttja henne.”
Såsom i en Spegel är Ingmar Bergmans första film som är
inspelad på Fårö. Det är inte svårt att förstå varför Bergman förälskade sig i
platsen. De oerhört vackra och samtidigt spöklika omgivningarna förstärks av
Sven Nykvists alltid lika förtrollande foto. Såsom i en Spegel är den första delen i vad som brukar kallas för
trilogin om tron på Guds existens. Bergman själv avfärdar i SVTs dokumentär att
Såsom i en Spegel, Nattvardsgästerna och Tystnaden skulle ha en koppling till
varandra och menar på att anledningen till att de ses som en trilogi var för
att det var inne att göra filmer om tre på den tiden.
”Man kan inte leva i
två världar. Man måste välja. Jag orkar inte gå från den ena till den andra och
tillbaka igen.”
Filmens titel är taget från bibelcitatet "Nu se vi ju på ett dunkelt sätt, såsom
i en spegel, men då skola vi se ansikte mot ansikte.” och precis som
majoriteten av Bergmans filmer så belyser han även här att livet är tufft,
förbannat tufft ibland. Just detta gör att så många av Bergmans skapelser är
tidlösa dokument som trots att de har många år på nacken fortfarande bearbetar
frågeställningar som alltid kommer att vara aktuella och relevanta. Såsom i en Spegel inleds hoppfullt med
en tillsynes lycklig familj som just tagit ett middagsdopp i havet men snart
inser vi att det är allt annat än en lycklig samling personer som vi ska få
lära känna lite bättre de kommande nittio minuterna. Bergman beskriver ett
sjukdomsförlopp där fokus inte bara är på den sjuka kvinnan Karin utan vi får
även se effekten av sjukdomen på dem som står henne närmast. Alla söker faderns
uppmärksamhet som i sin tur plågas av oerhörda skuldkänslor för sin egen egoism
och för att inte räcka till.
”Min sjukdom var som
drömmar, men det här måste vara verkligheten.”
Filmens fyra skådespelare sköter sig alla alldeles utmärkt
men Harriet Andersson är den som skiner mest. Hon levererar här kanske sitt
livs roll och hon är fullständigt strålande som den kollapsande Karin. Såsom i en Spegel är oerhört välskriven
och dialogen är både tankeväckande och ibland nästan poetisk i sin framtoning.
Filmen drog inte helt otippat hem en oscar för bästa utländska film då Såsom i en Spegel är Bergman när han är
som bäst. Det är vemodigt och tungt och det klassiska stycket av Bach som spelas
med jämna mellanrum lyckas förmedla samma melankoli i toner som vi redan ser i
agerandet och de skuggdränkta omgivningarna. Såsom i en Spegel är ännu ett mästerverk signerat en av Sveriges i
särklass skickligaste regissörer genom tiderna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar