Systrarna Ester och Anna och pojken Johan är på väg hem.
Under hemresan blir Ester sjuk och de tvingas stanna på ett hotell någonstans i
Europa i en liten stad vid namn Tiimoka. Uttråkad av systrarnas tystnad och
uppenbara ogillande gentemot varandra beger sig pojken på upptäcktsfärd i det
stora hotellet, beväpnad med leksakspistol och en hungrig nyfikenhet.
”Jag satt och såg på
det där paret som älskade. Sen gick jag in på baren, och mannen följde med mig.
Vi visste inte vart vi skulle ta vägen, så vi gick in i kyrkan. Där låg vi med
varandra i ett mörkt hörn bakom tjocka pelare. Där var i alla fall inte så
varmt.”
Tystnaden är den avslutande delen i Ingmar Bergmans trilogi
om tron på Guds existens och även den bästa delen i serien. Såsom i en Spegel
och Nattvardsgästerna bär flera likheter med varandra med Tystnaden är någonting helt annat. Det är en febrigt surrealistisk
drömlik historia, sprängfylld med atmosfär. Gillar man David Lynchs filmer så
tycker man med allra största sannolikhet om Tystnaden
då det känns som om Lynch hämtat en hel del inspiration från Bergmans
mästerverk.
”Vad det är skönt med
dig. Vad det är skönt att vi inte förstår varann.”
Bergman ville göra en film med minimalistiskt användande av
dialog, hans annars så karaktäristiska styrka i sina filmer. Tystnaden gör verkligen själ för sin
titel, antalet repliker ligger på strax under fyrtio. Omgivningar och dess
ljud, karaktärernas kroppsuttryck får stå för upplevelsen istället, det är en
fascinerande sådan. Tystnaden är en
sexuellt laddad historia som på många håll ansågs pornografisk när den gjorde
entré på biograferna runtom i världen. På vissa ställen gick det så långt att
det stod utskrivet på affischerna när de oanständiga scenerna skulle äga rum. Tystnaden är emellertid allt annat än
pornografi, någonting som svenskarna förstod och filmen håvade hem tre
guldbaggar nittonhundrasextiotre för bästa film, regi och kvinnliga huvudroll.
Ingrid Thulin är väldigt bra i rollen som Ester men Gunnel Lindblom förtjänar
lika mycket beröm för sin roll som Anna. Det går inte att skriva om Tystnaden utan att nämna Sven Nykvist då
hans svartvita foto får ta upp ännu mer utrymme när Bergman tonat ner sin
annars så underfundiga och skickliga dialog. Mer fokus har gått åt snygga
kameravinklar och hela upplevelsen är fängslande. Möjligheterna till samtal
hindras då de befinner sig i ett land vars språk de inte känner till och
filmens tre huvudpersoner umgås med sig själva på enskilt håll. Systrarnas har
angränsande rum men de pratar knappt med varandra och så fort de vistas
tillsammans gör sig det tillbakahållna hatet gentemot varandra sig alltmer
påmint innan det till slut exploderar. Ester begraver sin dödsångest i
spritflaskan och Anna flyr det varma hotellrummet in i armarna på en okänd man
för att söka tröst. Visst fan så är Tystnaden
en dyster skapelse men inte alls så tung som man kan tro. Den kvalar lätt in
bland mina favoriter av Bergmans filmer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar