Den ryktbara musikkritikern Cornelius beger sig till
cellomästaren Felix sommarresidens för att avsluta sin biografi om den store
musikern. Väl där visar det sig stört omöjligt att få ett enskilt samtal med
maestron utan istället får Cornelius nöja sig med att prata med Felix många
kvinnor, som alla ger sin egen bild av den kvinnotjusande mästaren.
”Varje likhet mellan
denna film och den s.k. verkligheten måste vara ett missförstånd.” Så
inleds Ingmar Bergmans första färgfilm, en komedi indelad i fyra kapitel vilken
inleds och avslutas med cellomästaren Felix död. För manus står regissören
själv, tillsammans med kompisen Erland Josephson och vad som på pappret verkar
lovande visar sig istället vara en besvikelse.
”Här i huset finns
inga hemligheter som är hemliga.”
För Att Inte Tala Om Alla Dessa Kvinnor är inte en av
Bergmans kändaste filmer och efter att ha sett den för första gången så förstår
jag varför, den är helt enkelt inte särskilt bra. Filmens största problem är
Jarl Kulle som här spelar musikkritikern Cornelius. Han är otroligt enerverande
och han levererar det ena töntigare utspelet efter det andra. Det blir alldeles
för mycket ”trilla på bananskal humor” och hela upplevelsen känns mest högljudd
och tölpig. Vid enstaka tillfällen skiner dock Bergmans känsla för humor igenom
som när textraden ”i anledning av
censurfaran skildras kärleksakten på följande sätt” och ett efterföljande
dansnummer får ersätta den pågående sexakten mellan Kulle och Andersson. Någon
rädsla för censuren verkar dock Bergman inte ha då det några minuter senare dyker
upp ett blottat kvinnobröst i all hast och det gör just den scenen roligare än
vad den egentligen är. Bibi Andersson är emellertid strålande i rollen som den
förföriska Humlan och likaså Allan Edwall som spelar cellomästarens impressario
Jillker. Edwalls utspel är förövrigt det enda i För Att Inte Tala Om Alla Dessa Kvinnor som faktiskt lockar till
skratt. Utseendemässigt däremot så ser För
Att Inte Tala Om Alla Dessa Kvinnor väldigt bra ut. Scenografin är ursnygg,
musiken skön och Sven Nykvists foto är förstås väldigt vackert. En
fyrverkerisekvens är otroligt effektfull men i det stora hela så är För Att Inte Tala Om Alla Dessa Kvinnor
inte mer än en parentes i Bergmans filmkatalog. Regissören har tidigare visat
att han kan hantera komedin strålande i t.ex. Sommarnattens Leende eller i den
sista episoden i Kvinnors Väntan. För Att
Inte Tala Om Alla Dessa Kvinnor är endast intressant för de mest inbitna
Bergman-beundrarna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar