Den amerikanska paleontologen Kate Lloyd blir rekryterad
till en expedition på Antarktis där några norska vetenskapsmän gjort ett
historiskt fynd som kräver hennes expertis. Teamet har plockat upp en nödsignal
från ett rymdskepp som sedan urminnes tider legat begravt under isen och inte
långt därifrån ligger skeppets enda form av intelligens nerbäddat i ett block
av is. Isblocket transporters till basen för ingående studier men när isen
sakta smälter och varelsen plötsligt bryter sig fri från vad som har fjättrat
den i hundratusen år så börjar terrorn. Saken i isen har förmågan att imitera
allt den kommer i kontakt med och insikten slår teamet – ingen går att lita på…
”After a short but thorough investigation of
our visitor, I can say, unequivocally, that I have never seen anything on any
cellular level like what we have in that other room. And the impact of this
find will be felt for thousands of years. From this point on, the world as we
know it has forever been altered.”
Vissa filmer ska man ge fan i att mixtra med, de är redan
perfekta. Ett bra exempel på detta är John Carpenters The Thing. Å andra sidan så är ju det en nyinspelning av
femtiotalsklassikern The Thing From Another World, som i sin tur bygger på
kortromanen Who Goes There? av författaren
John W. Campbell från nittonhundratrettioåtta. Den nu tre år gamla The Thing
trodde jag länge var en nyinspelning av Carpenters åttiotalsrulle men det är
ju, som nu säkert de flesta känner till, en prequel till den idag klassiska
sciencefictionrysaren. Jag hade grymt låga förväntningar när jag äntligen tog
mig tid att se 2011års The Thing.
”It attacks its prey, copies it perfectly, and
then hides inside it, waiting.”
The Thing är en av
de få filmer där vi faktiskt vet hur det ska sluta, på ett ungefär i alla fall.
Det är som sagt en prequel som berättar historien om vad det var som egentligen
hände innan Carpenter började berätta sin historia, nästan trettio år tidigare.
Carpenters film var en mansdominerad historia fast denna gång har filmskaparna
valt att placera en kvinna i huvudrollen. Mary Elizabeth Winstead som spelar
Kate är ingen Kurt Russell och hon ser inte ut som en kvinna som har erfarenhet
nog att bli kallad på specialuppdrag till Antarktis men hon fungerar faktiskt i
filmen, mycket tack vare alla andra som spelar vid hennes sida. Carpenters The Thing är en av de bästa
sciencefictionrysare som har gjorts så redan från början var tvåtusentalets The Thing dömd att misslyckas men jag
måste få lov att säga att jag blev positivt överraskad. The Thing är en stämningsfull skapelse och många gånger en riktigt
mäktig rulle med maffiga omgivningar. Filmen håller ett högt tempo igenom och
förenar skräck och paranoia i en tillfredsställande kombination. Ett stort plus
är även att norrmännen pratar norska. Ett minus är emellertid filmens
specialeffekter. Det är förbaskat synd att majoriteten av dem är datoranimerade
effekter som ser ganska saggiga ut (vissa är dock rätt bra) men bortser man
från detta så ser monstren ganska tuffa ut och kunde mycket väl ha kunnat komma
direkt ur en något som H.P Lovecraft fantiserat ihop. Vissa sekvenser bär
slående likheter med Stuart Gordons höjdarrulle From Beyond. Ställd mot
förlagan så har The Thing inget nytt att
komma med men ser man den som en egen film så är den mycket bättre. Jag kommer
definitivt att se The Thing igen,
både Carpenters version och Matthijs van Heijningen Jrs. Jag ser ingen som
helst anledning att klanka ner på tvåtusentalets variant av Fantomen från Mars!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar