”Vindrutetorkarna
svepte fram och tillbaka med regelbunden rytm och nedanför dem rann snön, som
defrostern hade förvandlat till slask, som tårar.”
Barton George Dawes är fyrtio år gammal och lever ett stilla
liv någonstans i Amerika, tillsammans med sin fru Mary. De har varit gifta i
tjugo år och Barton har jobbat lika många år på tvätteriet Blue Ribbon (samma
tvätteri som händelserna i The Mangler utspelar sig) där han sakta klättrat upp
till toppen som chef. Barton och Mary har haft en tuff tid bakom sig. De förlorade
sitt första barn vid födseln och deras andra vid tio års ålder. Hemadressen har
varit på Crestallen Street i snart fjorton år och de tar en dag i taget.
”Vad vill ni ha,
Dawes? Sprängämnen, svarade han.”
En dag blir det för mycket för Barton. Inte bara hans
arbetsplats utan även deras hem ska rivas till grunden då en motorväg ska
byggas genom staden. De blir tvungna att flytta till en närliggande förort men
Barton vägrar. Han säger upp sig från sitt jobb och köper i hemlighet vapen.
Han konsumerar mer och mer alkohol och beter sig alltmer oresonabelt. Snart
lämnar Mary honom och han bli ensam kvar i deras dödsdömda hus. Barton får ett
utflyttningsdatum av vägverket men han har inga planer på att rätta sig efter
det. Barton tänker stanna kvar i sitt hem, till varje pris.
”Kanske, om han var
full och slocknade, skulle den bränna upp honom med. Det skulle vara slutet på
hela den här ömkliga röran.”
Det har dragits paralleller mellan Stephen Kings Roadwork
och Joel Schumachers film Falling Down.
Det är inte särskilt konstigt då de har mycket gemensamt. Båda historierna
handlar om män som tröttnar på samhällets normer och gör revolt, med våld. Jag
föredrar Falling Down.
”Jag vet inte. Jag
gillar dig, men det är som om något plågar dig. Jag kan inte förklara det. Det
är som om du är på väg att göra nåt riktigt vansinnigt.”
Roadwork, eller Vägbygge som är den svenska översättningen
är den tredje boken i serien böcker skrivna under Stephen Kings pseudonym
Richard Bachman. Det är den tionde boken jag läser av King och hittills den
sämsta. Det är inte en dålig bok men det händer alldeles för lite för att hålla
mitt intresse uppe och de trehundra sidorna tog nästan en vecka att ta sig
igenom. Ibland är det dock riktigt bra, som hans möte med den unga Oliva eller
nyårsfesten som ger honom nya insikter med hjälp av meskalin. Tyvärr är det
Bartons tankegångar, dränkta i alkohol, som tar upp bokens största del och
efter ett tag håller de mig inte längre engagerad.
”Han höll det i handen
och såg på det styva, vita tjänstekuvertet, med sinnet fyllt av nästan alla de
dåliga känslor en människa kan ha: Förtvivlan, hat, rädsla, ilska, saknad.”
I Roadwork
berättar huvudpersonen att han gillar Max von Sydow (svensk kost med för den
delen vilket jag inte kan förstå) och går därför för att se The Exorcist på biografen. Det måste ju
betyda att King själv tycker om honom och kanske var det därför som von Sydow
blev erbjuden och accepterade att spela huvudrollen i filmatiseringen Needful Things, tolv år efter det att Roadwork blev publicerad.
”Det fanns ingenting
som höll honom kvar utom en vidrig tvångsföreställning. Ingen fru och bara ett
spöke till barn, inget jobb och ett hus som snart inte skulle vara något hus
mer. Han hade pengar på fickan och en bil som var betald. Varför satte han sig
inte i den och åkte iväg?”
Bachmans romaner (i alla fall de tre första) är mer jordnära
än mycket annat som King skriver under eget namn. De tar upp saker som faktiskt
kan hända i samhället om en människa blir pressad för mycket och till slut får
nog. De tar upp psykisk ohälsa och meningslösheten i samhället som invånarna
ständigt blir matade med. Det handlar om masskonsumtion i absurdum i The Long Walk (recension HÄR) där
vinnaren av Maratonmarschen får sitt liv berikat med allt han kan önska sig
under resten av sin existens medan de andra deltagarna förlorar sina liv.
Bachmans första roman Rage (som jag
recenserar HÄR) bär många likheter med Roadwork.
Rage var en studie i en ung människas
destruktiva nedåtspiral och det är Roadwork
med fast det är inte alls lika bra. Det känns segt och utdraget medan Rage var en bok jag mer eller mindre
sträckläste. I varje fall är det skönt att ibland ta en paus från
djävulsfigurer, vampyrer, telekinesi eller hemsökta hotell och då är Richard
Bachman ett alldeles förträffligt alternativ.
Det stämmer att Bachmans tidiga romaner har mer verklighetsförankring. Men sedan kommer ju Thinner (du har säkert sett filmen) och framför allt The Regulators och vänder på steken.
SvaraRaderaEtt annat mönster som jag tänkt på om man jämför King och Bachman är att Kings böcker ofta är mer kompletta, medan böckerna utgivna under namnet Bachman ofta saknar ett vettigt slut, och de tar ofta ut svängarna rejält. Det känns lite som om King använder Bachman som ett sätt att skriva saker som han inte riktigt _vill_ sätta sitt eget namn på, men som han ändå måste få ur sig. En slags kreativ ventil s.a.s.