”Den 19 juni 1987, klockan 09.47 passerade jorden in i den
sällsynta, diffusa svansen tillhörande Rhea-M, en vildsint komet. Enligt
astronomiska beräkningar skulle planeten komma att stanna i kometens svans i
åtta dagar, fem timmar, tjugonio minuter och tjugotre sekunder.”
En mekanisk revolt sker runtomkring i världen. Plötsligt
börjar maskiner få fnatt och att agera på egna initiativ för att ta kål på
människan. I Wilmington, North Carolina kämpar ett gäng figurer med varierande
personligheter för sina liv när de blir fast på ett lastbilsfik. Det samlas
förarlösa långtradare utanför som vägrar att låta gästerna lämna Dixie Boys
Truck Stop med livet i behåll.
”That’s what I was doing before every machine
in the world went into maximum overdrive.”
Maximum Overdrive är en riktigt dålig film, på ett väldigt
bra sätt. Filmen innehåller blodiga specialeffekter, fräcka monsteråk, tafatt
humor, uruselt skådespeleri, töntig dialog, oändligt antal svordomar och ett
soundtrack av självaste AC/DC (som
skrev bl.a. Who Made Who till filmen).
Allt är så lökigt som det bara kan bli och det känns (även fast det förmodligen
inte är på flit) som en skapelse gjord med glimten i ögat. Maximum Overdrive är Stephen Kings (som dyker upp i filmens början
och blir hånad av en bankomat) första och sista film som regissör. När han fått
frågor om huruvida han kommer att regissera igen gav han som svar, titta bara
på Maximum Overdrive. Jag gillar
novellen Trucks (från novellsamlingen
Night Shift) som filmen bygger på och
här har King själv överfört sin korta berättelse till långfilmsformat. Han har valt
att lägga till teorier om varför händelserna uppstår och lite mer kring de
olika karaktärerna, annars är det i stort sett samma sak, bara lite mer
utdraget.
”You sure make love like a hero.”
Även fast skådespeleriet är under all kritik gillar jag
Emilio Estevez. Han gör inte särskilt bra ifrån sig i Maximum Overdrive men han är hundra gånger bättre än sin upphypade
lillebror Charlie Sheen och han har medverkat i många av mina ungdomsfavoriter
som t.ex. Judgment Night, Stakeout och Young Guns. Maximum Overdrive
är verkligen inte en kul film att se i fullscreen format (som min dvd visade
sig ha) då mycket som händer i bildens utkanter helt försvinner och vi får se
diskussioner mellan två halva ansikten, eller inga alls. Nu är det ju
självklart inte kul att se någon film i det formatet men det var länge sedan
jag råkade ut för det och jag får hoppas att den nya versionen jag skickat
efter inte lider av samma besvär.
Maximum Overdrive
visar att det fungerar alldeles utmärkt att göra en skräckfilm (om man nu kan
kalla filmen för det) med ett soundtrack bestående uteslutande av hård musik.
När AC/DC inte snurrar i bakgrunden
får vi ta del av de märkliga ljudeffekterna som uppstår när de mindre
apparaterna anfaller människor. Det låter som duschscenen i Psycho, fast på
droger. Maximum Overdrive är en
riktig grabbfilm och ett perfekt tidsfördriv under förfesten. Det var länge
sedan jag såg och hörde så mycket rock n roll i en film tidigare. Om man ska
sätta Maximum Overdrive i ett
filmfack måste det bli under kategorin rocknrollskräcksaction.
Vi blir serverade lite mer än nittio minuter där maskiner i
olika storlekar tar livet av människor på uppfinningsrika vis och även fast
majoriteten inte kommer att tycka att detta är någonting att hänga i granen
tycker jag själv att det hur bra som helst. Stephen King borde definitivt inte
skämmas för sin skapelse. Maximum
Overdrive må vara en skitfilm men det är en förbannat underhållande sådan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar