John passerar genom Gates Falls och tar jobb på stadens
textilfabrik Bachman Mills som har en ledig plats då en tidigare anställd
avlidit i en olycka. Han börjar jobba nattskiftet och är inte särskilt omtyckt
bland bondtölparna. När facket lagt näsan i blöt och insett att Bachman Mill är
en fara för de anställda får föreståndaren Warwick en vecka på sig att städa
upp fabrikens källare, annars stängs den ner. Han sätter ihop en grupp
olyckligt lottade individer med John i spetsen för att utföra smutsgörat. Det
kryllar av råttor i källaren men gruppen inser snart att det är deras minsta
problem. Någonting fasansfullt väntar på dem nere i källaren, någonting som är
väldigt hungrig.
”There’s something
down here!”
Stephen Kings novell Graveyard
Shift (som finns med under namnet Nattarbete
i novellsamlingen Dödsbädden) är 20
sidor kort och tog mig mindre än en halvtimme att läsa klart. Jag gillade den
skarpt och lyfte inte blicken från boken förrän sista stavelsen. Det är ett av
Stephen Kings tidigaste alster som publicerades för första gången 1970. Filmen
har jag bara vaga minnen från men jag minns att jag gillade den.
Graveyard Shift är en effektiv monsterfilm som använder sig
av Kings historia och utökar den med ett tillfredställande resultat. Den sunkiga
textilfabriken fungerar alldeles utmärkt och dess omgivande kyrkogård ser ut
som någonting hämtat ur en Hammerfilm. Allt ser verkligen skitsunkigt ut, allt
från omgivningarna till karaktärerna som alla ser ut som de aldrig varit
utanför den lilla hålan. Den enda karaktären som verkar och ser hyfsat
förnuftig ut ballar ut och går lös på en bil med en yxa. Stephen Macht är
fantastisk som den överonda chefen Warwick och spelar ut hela sitt register.
Brad Dourif är som vanligt bra och passar perfekt in med sitt bisarra utseende
i rollen som råttförgöraren med flera lösa skruvar, synd bara att han inte får
mer speltid. Andrew Divoffs medverkan hade jag helt glömt bort men han är alltid lika kul att stöta på. Konstigt nog är Graveyard
Shift regissören Ralph S. Singletons enda film som regissör. Han har
lyckats skapa en riktigt underhållande rulle som jag redan nu känner att jag
kommer att se fler gånger under min livstid. Filmens monster är en förträfflig
skapelse som lyckas åstadkomma riktigt köttiga dödsscener. Graveyard Shift har en allvarlig ton rakt igenom (så allvarligt som
det kan bli med en skitstor fladdermus i en källare) och vi slipper en massa
onödigt trams. Det är en rakt berättad historia utan sidoberättelser eller
fördjupade personporträtt. Det ska städas upp i en källare på en textilfabrik,
chefen är ett svin, någonting lever och frodas i källaren, folk dör och vem ska
överleva. Mycket mer än så behövs inte för att det ska resultera i en bra
skräckfilm om det görs på rätt sätt och det gör Graveyard Shift. Har du inte sett filmen tidigare och gillar en bra
monsterfilm är det hög tid att du bekantar dig med Graveyard Shift. Det är en bortglömd Stephen King filmatisering som
bör komma på tal oftare än vad den gör.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar