Chris och hans flickvän Natalie lämnar USA tillsammans med deras
vän Amanda för att uppleva Europa. De betar av Paris, Rom, Venedig och hamnar
tillslut i Kiev där Chris storebror Paul har slagit sig till ro. Paul stämmer
träff med landsmannen Uri som anordnar extrem turism och tillsammans med en
norsk och en australiensisk turist åker de för att kolla in spökstaden Pripjat
som ligger granne med Tjernobyl. När den förödande olyckan inträffade 1986
lämnade invånarna (som bestod av arbetare och dess familjer) allt och flydde
för sina liv. Nu, mer än 25 år senare anses strålningen (om man får lita på Uri)
vara ofarlig om man inte spenderar någon längre tid där och inte går allt för
nära Tjernobyls kärnkraftsverk. När de anländer till stadsgränsen blir de
bortkörda av de vaktande soldaterna som påstår att Pripjat går igenom någon
form av tillsyn, men Uri känner till en annan väg in till staden. När de
anländer börjar den guidade turen med Uri i huvudrollen och turisterna får
chansen att fotografera ödelandskapet. När de återvänder till bilen har den
blivit saboterad och de hör skrämmande ljud som kommer allt närmare. Uri
försvinner och när de hittar honom återstår bara en sargad kropp. De är inte
ensamma.
Oren Peli, mannen som blåste nytt liv i den sömniga found footage
genren med sin Paranormal Activity
för fem år sedan ligger bakom ytterligare en film i samma anda. Tillsammans med
Van Dyke-bröderna, som snabbt håvande in lite extra stålar på ripoffen Paranormal Entity, har Peli lyckats
skapa Chernobyl Diaries som på pappret (och vars trailer) verkade väldigt
lovande. Det är ett ganska intressant samarbete då det inte hör till
vanligheterna att filmskapare, varav den ena apade efter den andras idé, slår
sina huvuden ihop. Allt som oftast brukar det leda till att de träffas i
domstolen istället för på arbetet. Nu är detta ingen found footage film som jag
till en början antog utan en ”helt vanlig” skräckfilm som i och för sig ofta
känns som en skapelse filmad med en skakig handkamera. Debutregissören Bradley
Parker visar inte några som helst talanger utan helheten känns mest stressad
och amatörmässig och det är helt otroligt att en film som denna går upp på
biograferna. Det är inte konstigt att det inte anordnades några
förhandsvisningar då den med allra största sannolikhet inte ens skulle ha
tjänat ihop till sin egen budget (som enligt osäkra källor låg på 1 miljon
dollar).
Tjernobyl är en förbannat effektiv utspelningsplats, för vem
i helvete skulle vilja åka dit och turista? Tjernobyl är förmodligen på min tio
i topplista över platser som jag vill hålla mig så långt borta från som
möjligt, men å andra sidan är jag inte en korkad turist som våra vänner i
filmen. Tyvärr tar filmmakarna inte tillvara på miljöerna alls med undantag för
lite svepningar då och då över betonghusen och det övergivna parishjulet. Allt
är grått och trist och man kan verkligen känna döden i luften men på någon
vänster misslyckas filmen på så många plan.
Skådespelarna springer mest omkring utan att någonting
intressant händer och kläcker ur sig standardfraser som ”I’m not leaving him”
och ”What the fuck was that”. Allt känns igen och är enbart förbannat tröttsamt.
Det är jävligt irriterande då filmen hade potential att bli någonting utöver
det vanliga tack vare utspelningsplatsens otäcka historik. Känslan av obehag
infinner sig aldrig och Chernobyl Diaries
innehåller inga personligheter överhuvudtaget. Det är irriterande för det
kunde ha blivit väldigt otäckt, utan att det skulle ha kostat många kronor.
Vissa filmer vill jag verkligen tycka om och Chernobyl Diaries är en av dom, men istället blir den bara en i
mängden som jag i skrivande stund nästan helt har förträngt. Min sambo tyckte däremot
att filmen var läskig så filmskaparna måste ju uppenbarligen ha gjort någonting
rätt. Mig gav den absolut ingenting. Det enda Chernobyl Diaries lyckades med var att stjäla 90 minuter av mitt
liv, som jag aldrig kommer att få tillbaka igen.
För någon som spenderat hundratals timmar framför datorn till spelet S.T.A.L.K.E.R. (jag) och som fortfarande har svårt att lita på de flesta människor höger om Finland är detta det perfekta upplägget för en film. Att sedan filmen sjuter sig själv i foten, magen och slutligen i huvudet är helt oförlåtligt. Klicheer, dåligt upplägg av scener som faktiskt kunde blivit obehagliga i rätt mans händer och ett av världshistoriens sämsta slut, jag håller helt med dig. Ge tillbaka mina 90 minuter
SvaraRadera