Ett snöoväder försätter den populära författaren Paul
Sheldon i trubbel när han kraschar bilen och förlorar medvetandet. Han vaknar
upp med brutna ben i sjuksköterskan och hans största beundrare Annie Wilkes hus
ute i ödemarkerna, någonstans i Colorado. Godhjärtade Annie hjälper Paul så
gott hon kan i väntan på att snön ska försvinna så han kan vårdas på ett
sjukhus. Detta är givetvis lögn och Paul förstår snart att Annie är en skvatt
galen psykopat som inte har några som helst intentioner att låta honom gå
tillbaka till sitt gamla liv. När Annie dessutom får reda på att Paul tagit
livet av sin populära romanfigur Misery slår det slint i huvudet och Annie
tvingar honom att återuppliva karaktären. Hon köper en skrivmaskin och
samtidigt som Annie går allt längre in i sitt mörker smattrar Paul på
tangenterna i sitt nya hem för att hålla sig vid liv.
”I’m your number one fan.”
Stephen King summerar sin historia ganska bra tidigt in i
boken: ”Han befann sig långt upp i
Klippiga bergen, mitt i vintern, han var hos en kvinna som var sjuk i huvudet,
en kvinna som hade gett honom dropp när han var medvetslös, en kvinna som hade
ett till synes obegränsat förråd av läkemedel, en kvinna som hade talat om för
honom att det inte fanns någon annan där.” Misery är ett psykologiskt
kammarspel mellan två personer och många gånger tänker jag på Roman Polanskis Death and the Maiden när filmen utspelar
sig framför mina ögon. Nu når inte Misery
samma höjder som Polanskis mästerverk men jag gillar Kings bok väldigt mycket
och filmatiseringen skulle inte ha varit någonting om det inte vore för Kathy
Bates och James Caan. Det hör inte till vanligheterna att filmatiseringarna av
Kings böcker vinner några prestigepriser men inte helt otippat blev Bates
belönad med en oscar för sitt porträtt av den labila Annie. Både Bates och Caan
är lysande i sina roller och då filmen hänger mycket på trovärdiga och bra
skådespelare istället för groteska specialeffekter, kunde det hela inte ha
blivit mycket bättre. Filmatiseringen är rejält nedtonad på våldsamheter för
att inte skrämma iväg publiken och Misery
är som många andra King-filmer - en light variant av romanen. Boken är mycket
mörkare och brutalare både i ord och sak och jag kan inte annat än att sakna
sekvensen med gräsklipparen eller det alternativa tillvägagångssättet när Paul
har varit olydig (filmens version till tonerna av Månskenssonaten glömmer man
dock inte heller bort i första taget). Vad Misery
däremot lyckas med är att vara ett praktexempel på när Stephen Kings skapelser
blivit lyckat överförda till film.
”Nobody knows you’re here. And you better hope
nothing happens to me. Because if I die... you die.”
Rob Reiner vet hur man ska regissera Kings verk
framgångsrikt vilket han tidigare har visat med en av de få filmatiseringarna
som faktiskt är bättre än förlagan, Stand by Me. Händelseförloppet är såklart
påskyndat och vissa saker har strukits och andra har tillkommit.
Manusförfattaren William Goldman valde till och med att introducera oss för en
helt ny karaktär som, även fast hon spelas av en fantastisk Frances Sternhagen,
känns ganska onödig. Romanen beskriver en författares skrivprocess (med alla
dess motgångar och utvecklingen som leder till en färdig produkt) i sin mörka
historia och det är klart att man drar paralleller till King själv. King, som
vägrat att prata om inspirationen för sin roman på över tjugo år medgav till
slut att den handlade om hans egen hantering av sitt drogmissbruk. I
filmatiseringen är det dock inte alls lika mycket fokus på just det och även
fast karaktären Paul lider i filmen är det ingenting mot vad han gör både på
in- och utsidan i boken. Det är mycket Pauls tankegångar som är bokens styrka
och även fast manipulationen och uppgivenheten skildras bra i filmen är det
inte riktigt samma sak när det överförs till duken. Annie känns inte heller
lika psykotisk i filmen utan är här en "ganska" sansad kvinna med god
hygien istället för en rugguggla med en toalettstols andedräkt. Titeln i sig är
dubbelbottnad som de flesta säkert förstår och både romanfiguren (vars äventyr
vi får följa i boken) och ordets betydelse går som en röd tråd genom hela
skapelsen. Som vanligt refererar King till sig själv även denna gång genom att
i förbifarten nämna Overlook Hotel och dess galna säsongsskötare som försökte
mörda sin familj och det är alltid lika kul att uppmärksamma för alla oss
Stephen King nördar. Misery är en
välspelad och spännande film som levererar många intensiva ögonblick till
tonerna av dramatisk musik. Det låter mycket som de kompositioner Hitchcock
använde sig av i sina bästa filmer och ibland tänker jag även på Harry
Manfredinis gnisslande oljud från Friday the 13th. Det var länge sedan jag såg Misery och boken läste jag nyligen för
första gången och även fast jag gillar dem båda skarpt är boken som vanligt bättre
än filmen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar