Rob är en doktor som brinner för sitt arbete och rättvisa.
Han blir övertalad att åka till Maine för att skriva en rapport för
naturvårdsverket angående pappersfabriken Pitney Mills Paper Company. Fabriken
skördar skogarna och urinvånarna som hävdar att de äger rätten till marken
påstår att utsläppen gör invånarna och djurlivet sjuka. Rob åker tillsammans
med sin cellospelande fru Maggie för att gräva djupare i historien. När de
anländer blir de informerade om att skogshuggare försvunnit spårlöst. Urinvånarna
skyller på en varelse de kallar Katahdin (stor som en drake med en katts ögon) och
chefen på pappersfabriken är övertygad om att de ”bara” gått vilse. Rob blir
snart varse ett rubbat växtliv och djur som växer till onormala storlekar och
utvecklar fruktansvärda muteringar men det är inte det värsta. Fabrikens
giftiga utsläpp har skapat ett monster.
”People start disappearing, and the Indians
spread the word that they were taken by Katahdin. That’s one of their legends.
They call it Katahdin. It’s sort of a Bigfoot, I guess, only it’s uglier.”
För några månader sedan blev jag påmind ännu en gång om
Prophecy när jag läste Stephen Kings bok Danse
Macabre där han tar upp ämnet skräck i film och litteratur. King är inte
ensam med att vara väldigt förtjust i filmen och det är en skapelse som
ständigt dyker upp bland entusiasters listor över favoritmonsterfilmer. Jag har
velat se filmen länge och varför jag inte tidigare har kommit till skott är
lite av ett mysterium men det finns så mycket bra film där ute och jag vill se
dem alla men som vanligt är det alltid tiden som aldrig riktigt räcker till.
Jag har varit på väg att beställa Prophecy
flera gånger men då mitt favoritställe WOW HD inte är optimala när det kommer
till att visa dvd-omslag och filminformation kunde en beställning lika väl
resultera i att jag fick Christopher Walken filmen med samma namn, vilket ju
inte riktigt är samma sak. Efter lite detektivarbete och ren tur fick jag dock
filmen på posten för några dagar sedan.
”Here, everything grows big. Real big.”
Prophecy är en
perfekt monsterfilm, allt från manus, dialog, musik, regi, foto och
skådespeleri är bättre än genren är känd för och dessutom slipper vi all onödig
humor. Filmen bygger upp en skön stämning och Prophecy tjänar verkligen på att inte visa monstret för tidigt och
den som väntar på någonting gott väntar i detta fall inte för länge. När det
muterade freak of nature gör entré gör han det med bravur. Lusingen monstret
ger snorungen i sovsäcken är ett sant kodak moment. För härdade skräckfilmstittare
är inte Prophecy särskilt våldsam men
för att vara en PG-film är den ganska explicit. Jag älskar verkligen filmer
från denna era som fått åldersgränsen PG, vilken motsvarar en elvaårsgräns
hemma i Sverige. De är trots sina ibland tramsiga ämnen väldigt vuxna i sitt
utförande och skulle jag ha sett Prophecy
eller t.ex. Kingdom of the Spiders när jag var elva år skulle jag förmodligen ha
skitit ner mig. Regin ligger högt över standard för att vara en film av detta
slag men det är egentligen inte särskilt konstigt när en duktig regissör som
John Frankenheimer står bakom kameran. Här finns mängder av snygga sekvenser
och finurliga kameravinklar och omgivningarna som ska föreställa Maine (men är
inspelade i Kanada) är makalöst vackra. Historien som är nedklottrad av samma
man som skrev manus till The Omen känns
ovanligt genomtänkt och även fast det dröjer nästan en timme innan monstret
dyker upp blir det aldrig tråkigt. Det beror mycket på de bra skådespelarna som
för en gångs skull porträtterar intressanta karaktärer som vi faktiskt bryr oss
om och den långsamma upptrappningen till den stora insikten är riktigt
spännande.
Prophecy har
precis allt jag önskar mig i en monsterfilm och den muterade monsterbjörnen är
fantastisk. Detta är ekologisk skräckfilm när den är som bäst. Gör inte som jag
och vänta ett tredjedels liv innan du ser den. Jag har sett många monsterfilmer
under mina år som skräckfilmsfantast och detta är tveklöst en av de bättre.
Även fast jag tycker att Prophecy är lysande
idag skulle jag förmodligen ha älskat den ännu mer om jag såg den för
tio-femton år sedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar