Pappa Felipe mördar sin hustru i ett vredesutbrott och under
de följande tjugo åren utsätter han sina två döttrar Ana och Anny för
övergrepp. Ett av dem resulterar i en graviditet och den äldsta dottern Ana
föder ett gravt deformerat monster som får namnet Manuel. När polisen får nys
om övergreppen rusar de till familjens stuga men där blir de brutalt slaktade
av Felipe som svingar en motorsåg mot det förskräckta rättsväsendet. I panik
flyr Felipe men blir slutligen arresterad och satt i fängelse. Flickorna och
”brodern” ger sig iväg för att komma bort ifrån mardrömmen som har varit vardag
under hela deras liv och gömmer sig i en stuga i skogen som föräldrarna brukade
åka till när de var små. Men lyckan blir kortvarig. Prostitution och annan
sexuell förnedring hjälper flickorna att få mat på bordet och deras odjur till
farbror, knarkkungen Costello och hans män är dem på spåren på jakt efter gömda
droger som fadern gömt någonstans i skogen…
”We’re gonna be holding eachother and then
we’re going to die and rot together. And the ground will swallow us. And we’ll
be in peace.”
Hidden in the Woods eller En las Afueras de la Ciudad som är filmens originaltitel, är en
chilensk skapelse som jag har varit väldigt nyfiken på en längre tid. Skådespelaren
Michael Biehn blev så till sig när han såg filmen att han ville göra en
amerikansk nyinspelning med sig själv i en av rollerna. Nyinspelningen är i
full gång och beräknas att ha premiär någon gång nästa år. Hidden in the Woods inleds med att berätta för tittaren att vad som
följer är baserat på sanna händelser. Om detta är sant så är det ju
fruktansvärt. Hidden in the Woods är
en kolsvart film, sprängfylld med psykiskt och fysiskt våld. Det är en smutsig
och skoningslös historia som inte tittar bort från våldsamheterna. Incest,
tortyr och kannibalism är bara några av de ingredienser som fyller speltiden.
Varenda karaktär (med undantag för de yngre familjemedlemmarna som faktiskt har
en anledning till att bete sig som de gör) är vedervärdiga människor som
förtjänar att dö. Männen är svin i både till agerande och jargong och det finns
inte en enda sympatisk figur bland de manliga inblandade.
”The memories of dad made me do this.”
Hidden in the Woods
är inte en helgjuten exploitationfilm men under speltiden lyckas regissören och
manusförfattaren Patricio Valladares få in det mesta av alla de grymheter som hör
våldsfilmsgenren till. Även fast filmen är ett hopkok av depraverade
våldsgärningar följer ändå Hidden in the
Woods en historia som faktiskt fungerar, även fast den får plats på en
post-it lapp. Logiken är väl alla gånger inte den bästa men om man tittar på en
film som denna så skiter man nog fullständigt i det. I allt det kolsvarta blir
det rätt komiskt när två beväpnade poliser misslyckas att fånga in den
motorsågssvingande pappan. Specialeffekterna är bra och detaljerade och den
sorgsna och stämningsfulla musiken (som regissören återanvänder från en av hans
tidigare filmer) är ett perfekt kontrast till det hemska som utspelar sig. Det
är skönt att för en gångs skull slippa kaotisk och högljudd pampig musik. Jag
gillar Hidden in the Woods men det är
definitivt inte en film för alla smaker. Det ska bli intressant att se vad
Valladares hittar på härnäst, efter det att han är färdig med att regissera den
amerikanska nyinspelningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar