söndag 3 november 2013

Uninvited (1988)




Pengakåta Bobbie och Suzanne spatserar in på ett hotell för att finna lyckan och blir direkt uppraggade av krösusen Walter Gram (iförd obligatorisk mustasch) som inte drar sig för någonting i sitt sökande efter mer stålar. Walter bjuder med tjejerna ombord på sin lyxyacht för rajtan tajtan men då Bobbie och Suzanne vill ha lite ungt blod ombord släpar de med sig tre kåta pojkspolingar och festen är snart igång. Samtidigt, i en annan del av staden, lyckas en katt fly från ett laboratorium som utför djurexperiment. Katten är allt annat än en söt kissemisse. När den blir skrämd eller förbannad muterar den sig till ett elakt monster som gör livet surt för de den stöter på, något våra vänner på lyxbåten snart får erfara när katten lyckas smyga ombord…

"You know I heard a cat onboard a ship is supposed to be good luck."

Uninvited kan mycket väl vara den ultimata partyfilmen. Du förstör inte upplevelsen om du råkar bli lite på kanelen, tvärtom så hjälper det istället till att göra upplevelsen optimal. Jag och min sambo skaffade nyligen en katt och även fast jag inte skulle kunna tänka mig att vara utan honom finns det stunder då man funderar om det var helt klokt att inkludera honom i familjen. Saker förstörs, sömnen blir lidande men i allt detta kaos är Alfred (så heter vår katt) det charmigaste som gått på fyra ben, han är min nya bästa polare som ställer upp i vått och torrt. Inte helt otippat började jag mitt sökande efter monsterfilmer där katter stod i centrum. Det var inte helt enkelt att hitta någon titel som faller inom kategorin. Det finns luddiga exempel som t.ex. Sleepwalkers men en renodlad kattskräckfilm var lite svårare att hitta. Av en slump stötte jag på Uninvited och utan att veta mycket mer än att den skulle innehålla en monsterkatt beställde jag genast ett exemplar.

"That thing's gonna bite us and we all gonna die a horrible death."

Cheezy Flicks är ett passande namn på ett distributionsbolag som släpper en film som denna på dvd, Uninvited är hur lökig som helst. Det första som händer när filmen kör igång är att det står "Amazing Movies Presents" och det är en passande inledning. Uninvited är en fantastisk film som bara har en enda uppgift att fylla - att leverera hjärndöd underhållning och det lyckas den alldeles utmärkt med. Vi blir serverade nittio minuter fyllda av fruktansvärda frisyrer och klädval, nästan en nakenscen (vi får ta del av en omotiverad hångelscen istället), brutala attackscener och ett superhäftigt monster som gör entré genom kattens mun. Musiken är konstant och överdramatisk. Katten har bara ett läte som verkar gå på repeat. Slowmotion används vid helt meningslösa ställen. Skådespelarna spelar över och George Kennedy (som ser exakt likadan ut som vanligt) verkar mest uttråkad. Dialogen är idiotisk och den ena scenen är mer urballad än den andra, min favorit är när Walter är jättepackad och äter en banan. Många gånger känns Uninvited som en taskig sexfilm utan sex. Uninvited är inte en bra film men allt jag har räknat upp är just det som gör Uninvited så underhållande. Filmen är förvånansvärt brutal på sina ställen och även fast den ibland är lite i det långsammaste laget har jag aldrig tråkigt. Sista halvtimmen är helt galen och händelseförloppet trissas upp i en rasande fart utan att man hinner reagera. Jag skulle definitivt vilja se en uppföljare till Uninvited.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar