Den lilla ökenstaden Salt Flat i Utah är ingen trevlig stad
för de laglydiga invånarna. Året är artonhundrasjuttiotre och korthajen Stubby
anländer till hålan. Sheriffen vet vad den nyanlände gästen har i kikaren och
sätter Stubby bakom lås och bom. När natten lägger sig över staden anordnar
sheriffen en massaker där män med vita huvor lynchar stadens invånare. Stubby
och tre andra fångar blir skonade och efter det att de blivit fråntagna sina
värdesaker skickas de med häst och vagn iväg ifrån staden med livet i behåll.
Kvartetten bestående av Stubby, en gravid prostituerad, ett fyllo och en man
som säger sig kunna se döda människor ger sig iväg på en resa genom ett laglöst
land, där varje ny dag kan bli deras sista. När de stöter på banditen Chaco
förändras deras liv drastiskt. Chaco visar sig vara en sadistisk våldsdyrkare
som binder fast männen och våldtar kvinnan för att sedan rida iväg mot
solnedgången och lämnar kvartetten åt en oviss framtid – den gruvliga hämnden
blir bitterljuv.
”Chaco is the name my friend, and I would be
very happy to join your group.”
Tack och lov så finns det fortfarande filmer kvar bland mina
favoritregissörer som jag inte har sett. Lucio Fulci’s Four of the Apocalypse
är en sådan. I ett sista tappert försök gjorde Fulci en av sina personliga
favoritfilmer innan spaghettivästerngenren helt dog ut. Fulci är såklart mest
känd för sina ultravåldsamma skräckfilmer som badar i blood, gore and guts och
det kändes ganska naturligt att han kröntes till ”The Godfather of Gore”. Hans
våldsamma sida gör sig även här påmind men till skillnad från många av hans
senare filmer så frossar inte Four of the
Apocalypse i blodiga specialeffekter. Det finns några sadistiska inslag och
kulhålen som revolvrarna lämnar efter sig är kladdiga skapelser men Four of the Apocalypse är ofta en
väldigt vacker och emotionell västernfilm.
”I told you I was a good hunter!”
Four of the Apocalypse
inleds fullkomligt fantastiskt med att män i vita huvor tar livet av
befolkningen i den lilla staden Salt Flat. Sedan ändrar filmen stämning (och
väderlek) flera gånger under resans gång. Det blir lättsamt och humoristiskt
under en andjakt, varmt och emotionellt under ett regnoväder när våra nyfunna
vänner tvingas spendera natten i en övergiven lada (en sekvens som ändrar ton
abrupt när kannibalism kommer in i bilden). Stundtals blir det även riktigt
grafiskt och sadism får ta fokus i skepnad av Tomas Milian som spelar
vettvillingen Chaco. Med undantag för Chaco så innehåller Four of the Apocalypse ovanligt många sympatiska karaktärer,
någonting som inte vanligtvis kännetecknar genren. Skådespeleriet är långt över
medel. Fabio Testi och Tomas Milian levererar som vanligt starka personporträtt
och skönheten Lynne Frederick (som är mest känd för att ha varit gift med Peter
Sellers och som avslutade sitt liv på tok för tidigt i en överdos) samt Michael
J. Pollard som spelar alkisen Clem är väldigt bra i sina roller och lyckas
förmedla ett djup i annars ganska anonyma porträtt. Musiken som är signerad
Fabio Frizzi, Franco Bixio och Vince Tempera är lysande och helt annorlunda
från den vi är vana vid i filmer som denna. Jazziga och progg-psychedeliska
instrumentala stycken varvas med sjungna popstycken som bär många likheter med
det brittiska bandet The Moody Blues. Four
of the Apocalypse ser förbannat bra ut och Fulci visar ännu en gång vilken
fantastisk regissör han var och det är lite konstigt att filmen inte nämns
oftare i hans sammanhang. Four of the
Apocalypse är en väldigt bra västernrulle som kanske inte är lika hårdkokt
som många av sina kollegor men det är en händelserik historia med ett bra driv
och många känslor virvlandes i luften. Varmt rekommenderad!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar