Sex månader efter det att författaren Mort Rainey funnit sin
fru Amy i sängen med en annan man, knackar det på dörren till hans sommarbostad
i skogen. En man med hatt som kallar sig John Shooter står utanför och hävdar
att Mort stulit hans historia och lämnar över ett manuskript som är nästan
identiskt med det som Mort själv fick publicerat för nästan sju år sedan.
Shooter ger Mort tre dagar att ställa allting till rätta eller ta
konsekvenserna. När Mort hittar sin hund med en skruvmejsel i halsen inser han
allvaret och anlitar privatdeckaren Ken Karsch för att ta hand om problemet.
Men det tar inte slut där – John Shooter är fast besluten om att rättvisa ska
skipas, till vilket pris som helst.
”I didn’t steal that story. I don’t
think.”
Stephen King lät Hollywood filmatisera hans novell Secret Window, Secret Garden i utbyte
mot att han skulle få göra sin egen version av Lars Von Tries Riget – Kingdom Hospital. De bägge projekten blev av och båda parterna blev
nöjda. Jag gillar King’s historia som är den andra berättelsen i
novellsamlingen Four Past Midnight
men den tillhör inte mina favoriter. Jag minns att jag blev besviken första
gången jag såg filmatiseringen men trots detta har jag sett filmen ett par
gånger genom åren. Bokens twist är inte direkt häpnadsväckande och i
filmatiseringen är den ännu tydligare. Det är inte en dålig filmatisering,
tvärtom så har den visualiserats till den vita duken med ett gott resultat och
följer förlagan troget. Många avfärdar Stephen King som en skräckförfattare men
han är mycket mer än så. Secret Window är en psykologisk thriller där ett
bräckligt psyke står i centrum och även fast det har gjorts historier på
liknande tema tidigare fungerar det bra, mycket tack vare Johnny Depp och John
Turturro. De är båda väldigt bra i sina roller och det är kul att se Depp i en
seriös roll där han inte spelar över i varenda scen. Jag gillar hans tidiga
samarbeten med Tim Burton och den första filmen i Pirates of the Caribbean serien är ett underhållande piratäventyr
men på senare tid känns hans personporträtt mer och mer uttjatade. Regissören
och manusförfattaren David Koepp har en rad intressanta titlar bakom sig och
hans bearbetning av Richard Matheson’s Stir
of Echoes gillar jag skarpt. Med Secret
Window lyckas han bra med att fånga King’s stämning från boken och
utseendemässigt ser filmen väldigt bra ut med en rad imponerande
kameraåkningar.
"I know what you did, and I ain't quitting
until right gets put right."
Secret Window är
inte en av King’s starkaste berättelser och även fast filmatiseringen är en av
de bättre känns det ändå som att den hamnar någonstans bland medelbetygen. Den
senaste tiden har jag helhjärtat begravt mig i King’s litteratur och efter
trettio böcker känns det nu som att jag behöver en liten paus från författaren.
Istället har jag sjunkit in i Dean R. Koontz fantastiska värld och det är där
jag tänker befinna mig ett tag nu.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar