Lucie Klavel testar på arbetslivet som vårdgivare inom
hemtjänsten. Tillsammans med sin handledare, sjuksköterskan Madame Wilson, åker
de runt och hjälper gamlingar med deras behov. Deras sista stopp är hos den
gamla damen Deborah Jessel som bor i ett förfallet kråkslott ute på en hed i
utkanten av staden. En gång i tiden var Deborah en världsberömd danslärarinna
vars nyckelord var disciplin, något hennes elever bittert fick lära sig. Nu
spenderar hon sina sista ensamma dagar i livet i koma. Madame Wilson berättar
för Lucie om ett rykte som säger att den stenrika damen har gömt en skatt
någonstans i huset, Madame Wilson har själv försökt hitta den utan framgång.
När första arbetsdagen är slut berättar Lucie historien för sin pojkvän William
och efter mycket om och men låter hon sig övertalas att bryta sig in hos den
gamla damen för att försöka hitta rikedomen. Då ingen av dem har något körkort
tar de med sig sin gemensamma vän Ben. Väl där börjar Lucie känna sig illa till
mods och det är med all rätt. Skatten är inte alls vad de föreställt sig och
istället väcker de till liv ett fruktansvärt förflutet, värre än någonting de
kunnat föreställa sig i sina värsta mardrömmar.
”Förväxla inte dagen
med natten.”
Regissörsduon Alexandre Bustillo och Julien Maury debuterade
för fem år sedan med det ultravåldsamma mästerverket Inside (À l’intérieur). Inside
är en av mina favoriter bland den nya vågen av franska skräckfilmer och jag har
sedan dess varit spänd på vad duon skulle hitta på näst. Under årets upplaga av
Fantastisk Filmfestival i Lund visades deras nya film Livide men jag fick
aldrig chansen att ta del av filmen på den vita duken. Nu i efterhand grämer
jag mig något över att jag inte tog en dag ledigt från jobbet för att gå på
föreställningen.
När jag satte mig ner för att se Livide var det inte utan att jag kände mig beredd på att bli
besviken. Livide var definitivt ingen
Inside utan en helt annan historia,
en väldigt bra sådan trots sina skavanker. Utseendemässigt är Livide en fröjd för ögat och enklaste sättet
att kategorisera filmen är att kalla den för en vuxensaga, ibland känns den som
en mardrömsvariant av Alice i Underlandet.
Den gamla damens gigantiska kråkslott är en utmärkt utspelningsplats.
Spindelväv, uppstoppade djur, gamla fotografier, uttryckslösa dockor och en
nästintill mumifierad tant som grädden på moset ger en perfekt atmosfär för en
film som denna. Det finns drag av filmer som Suspiria, The Others och The Orphanage men i slutändan klarar Livide av att stå på egna ben och
leverera någonting eget. Den till en början ganska simpla historien utvecklar
sig till någonting helt annat än det man förväntat sig. Det finns en del
brister i filmens historia men de kompenseras med hur snyggt allt i filmen är
och den otroliga stämningen. På sina ställen är Livide makalöst vacker och utseendemässigt är den estetiskt fulländad
på alla plan. Inside drog igång med
en rasande fart och levererade ett blodbad utan dess like men denna gång väljer
regissörerna att ta tid på sig med att berätta deras historia. Det förekommer några
brutala sekvenser i Livide men inte
alls i samma utsträckning som i Inside
utan här läggs allt krut (förutom några billiga hoppa till sekvenser) på
atmosfären vilken är blytung. Historiemässigt saknade jag några förklaringar
här och där men om man bortser från det är Livide
ett visuellt mästerverk!