Skitstöveln Richard Dees jobbar som journalist på
skräptidningen Inside View och är minst sagt trött på sitt arbete. Efter lite
övertalning tar hans morbida sida över och han börjar gräva i historien om en
man som landar på flygplatser nattetid och lämnar lemlästade kroppar, tömda på
blod, efter sig. Ju mer Richard nystar i historien, desto närmare kommer han
mannen som han ger smeknamnet Nattflygaren. Meddelanden skrivna i blod säger åt
honom att sluta leta efter sanningen men även fast Richard känner på sig att
uppdraget kan bli hans sista så vägrar han att ge upp. Nattflygaren är
ärkefienden och hans jämlike, i en och samma person, och personifierar allt som
Richard i grund och botten har sökt efter i hela sitt liv. Historien skrämmer
honom lika mycket som den fascinerar honom och Richard kan inte sluta innan han
har stått öga mot öga med Nattflygaren, oavsett vilket pris han får betala.
”Why do all the weirdos have to fly at night?”
Jag har haft en paus från Stephen King efter det att jag
läst hans första trettio böcker på raken och sett lika många filmer som bygger
på hans verk. The Night Flier har jag dock varit på jakt efter en längre tid,
både i bok- och filmform och inom loppet av mindre än en månad hittade jag båda
varianterna i begagnat format. The Night
Flier (eller Nattflygaren som den
heter på svenska) bygger på en novell med samma namn, signerad just Stephen
King. Den skrevs ursprungligen för antologiboken Prime Evil (Ondskans Väsen)
där han delar sidor med bl.a. Clive Barker, Whitley Strieber och Peter Straub.
De flesta som har läst historien tidigare har dock förmodligen gjort det i
Kings egen samling Nightmares and
Dreamscapes (vilken under en kort period fanns utgiven på svenska under titeln
Nattmaror och Drömlandskap och som nu
är ett eftertraktat och svindyrt samlarobjekt). The Night Flier är en klar favorit bland Kings kortare historier
och definitivt en av hans mörkaste.
”Never believe what you publish, and never
publish what you believe.”
The Night Flier
var till en början tänkt att få biopremiär men istället visades den på
amerikanska kabelkanalen HBO, tre månader innan den tilltänkta premiären. Det
är en mörk och morbid filmatisering (precis som förlagan), kanske en av de
mörkaste Kingfilmatiseringarna någonsin. The
Night Flier andas död och fara och reportern (skickligt porträtterad av
Miguel Ferrer) kommer allt närmare den oundvikliga uppgörelsen med både sig
själv och monstret han jagar. Det ligger en olustig stämning över hela filmen
och även fast den aldrig blir särskilt otäck är det en grymt stämningsfull
berättelse som fångar Kings dystra vision väldigt bra. Precis som förlagan så
är det inte en särskilt spännande historia, snarare en studie i ren ondska och
vad som försiggår i reporterns inre. Hela filmen är en transportsträcka som är
ganska lågmäld och helt befriad från skrämseleffekter. Vi får ta del av en rad
härligt groteska våldsdåd och en final som till och med slår Kings skrivna ord.
Specialeffekterna ser ut som någonting som har skapats för en film som gjordes
minst tio år tidigare, precis så som jag vill ha dem. The Night Flier är ett utmärkt exempel på när King görs rätt på
film. Filmatiseringen, som jag bara har sett en gång tidigare, hör till en av
de bästa adaptionerna av Kings verk och det är ett måste för alla som gillar
skräckmästaren.