Kapten Pat Hendry från det amerikanska flygvapnet blir
tillsammans med några kollegor och en journalist skickad till Nordpolen efter
att ett underligt meddelande nått dem. Forskaren Carrington rapporterar om ett
ovanligt flygplan som störtat i närheten av deras polarstation och tillsammans
beger de sig iväg för att utforska saken närmare. Inbäddad i isen hittar de en
farkost från en annan värld men när de försöker spränga loss den sprängs farkosten
i bitar. Inte långt därifrån hittar de en varelse i isen och de tar med fyndet
tillbaka för att invänta order om vad de ska göra näst. Varelsen tinas upp och
lyckas frigöra sig och fly men den kommer snart tillbaka. Någonting från en
annan värld förvandlar de stationerades liv till en mardröm.
“Everyone of you listening to my voice, tell
the world, tell this to everybody wherever they are. Watch the skies.
Everywhere. Keep looking. Keep watching the skies.”
The Thing from Another World är förstaklassig science
fiction och det är inte svårt att förstå varför så många inspirerats och hyllar
filmen som en av de bästa av sitt slag. John Carpenters version av filmen är en
av de bästa nyinspelningar som någonsin har gjorts och det är en film jag har
sett flera gånger genom åren. Originalet har jag dessvärre aldrig sett tidigare,
förrän nu.
The Thing from Another World är Howard Hawkes film. Även
fast han bara står som producent menar många att det faktiskt är han som borde
få erkännandet som regissör då han översåg allt under inspelningen. The Thing from Another World är en
berättelse om paranoia som speglar mycket av det som försiggick i USA under den
tiden. Jag väljer dock att helt hoppa över de politiska kopplingarna och
konstaterar istället att det är en förbannat bra rulle, en av de bästa av sitt
slag från eran. Det är pampig musik, snygga omgivningar och alla skådespelare,
in i minsta biroll sköter sig alldeles utmärkt. Dialogen är mycket bra och för
en gångs skull känns den inte töntig eller långsökt som ofta är fallet i
liknande filmer. Inget fel i det men det är uppfriskande att ibland stöta på
diskussioner och teorier som känns intelligenta och till och med nyskapande för
att vara en film av denna sort. Varelsen (som spelas av James ”Zeb Macahan”
Arness) visar sig inte särskilt ofta utan det är mer fokus på sakerna kring
dess existens och frågeställningar om varför det som händer händer och vad vi
kanske skulle kunna lära oss av det. Det handlar om rädslan för det okända och
om att känna sig helt utlämnade.
Hawks och Carpenters versioner är väldigt olika och vilken
man föredrar är en smaksak. Jag gillar nyinspelningen mer men det är två helt
olika filmer och jag gillar dem båda. Hawks version känns inte lika farlig och
slutgiltig och den har en mycket lättare ton än nyinspelningen. Rädslan finns
där och frustrationen över att behöva invänta order när livet står på spel men
det finns mer hopp i Hawks version. Det känns inte som om allt håller på att gå
käpprätt åt helvete. Enligt de som har läst boken är Carpenters version mer
trogen förlagan och dessutom innehåller boken inga som helst politiska
anspelningar.Jag skulle kunna sitta här
och prata mig hes om The Thing from
Another Worlds betydelse för science fiction filmen men summan av
kardemumman är att The Thing from Another
world har stått sig bra och trots att den har över sextio år på nacken är
det fortfarande en väldigt effektiv film. Jag avslutar babblandet här. Om du
inte redan har sett The Thing from
Another World gör det nu (svenska studio s har nyligen släppt den) och om
du redan har sett den, se den igen.
De skrupellösa mansgrisarna Alfredo och Antonio jobbar i en
specialenhet inom polisen i Rom som inriktat sig på att sätta dit stadens
värsta avskum. När kollegan Guido, som jobbat under täckmantel under flera för
att sätta dit den ondskefulla maffiabossen Pasquini, blir mördad utanför
polisstationen tar duon över. Under tiden hinner de med att slå ut en och annan
gangster på de mest tvivelaktiga sätt och de tar inte order från någon, inte
ens från deras chef. Om någon oskyldig medborgare får sätta livet till ger
Alfredo och Antonio blanka fan i - de är iskalla typer på heta bågar, med lagen
på deras sida.
”I’m not saying you’re incompetent, but every
time you’re out on a job you leave two or three bodies behind in bits and
pieces.”
Ruggero Deodato är en av mina favoritregissörer inom den
italienska våldsfilmen och hittills har jag gillat allt jag sett av karln. Han
var en av de första filmskaparna som väckte mitt intresse för den italienska
vålds- och skräckfilmen. Sedan dess har det givetvis tillkommit fler regissörer
som gett mig mersmak men Deodato kommer alltid att ha en särskild plats i mitt
filmhjärta. Jag träffade honom på Sci Fi Mässan i Malmö för några år sedan där
jag passade på att plåta mig tillsammans med honom och få ett fotografi av Cannibal Holocaust planschen signerad.
Jag sa till honom att han var den största stjärnan där, han log och sa grazie.
”What’s the world coming to? Two cops with
faces like thieves!”
Den stenhårda filmtiteln Live Like a Cop, Die Like a Man är
nästan ännu tuffare när svenskarna döpte om den till Iskalla Typer på Heta Bågar och filmen lever verkligen upp till sin
titel och våldsamma rykte. Redan under de tio första minuterna får vi uppleva
en helt galen motorcykeljakt genom Rom under rusningstid (filmad helt utan tillåtelse)
där elakingarna släpar ett rånoffer längs marken och kör ihjäl en ledsagarhund.
Avslutningsvis kraschar de in i en lastbil och Alfredo bryter nacken av den
enda överlevande fähunden, bara för att han känner för det. Som om ingenting
har hänt glider de båda till polisstationen där de har en lång diskussion med
sekreteraren om vem av dem som hon helst skulle vilja ligga med och får till
svar - er båda. Under dessa första minuter sätts tonen på de resterande nittio
där våldsamheter och sexistiska utspel fyller speltiden, men hela tiden med
glimten i ögat. Som vanligt när det kommer till Deodatos filmer spelas melodisk
och vacker musik (som komponerats och sjungs av Lovelock själv) under de
våldsammare partierna och under de resterande sekvenserna dånar wah-wah-waka-waka
gitarrer och bongotrummor - musikvalet kunde inte vara mer passande.
Ruggero Deodatos karriär hade hittills mest bestått av
komedier och äventyrsfilmer. Innan han regisserade Live Like a Cop, Die Like a Man gjorde han den erotiskt laddade Waves of Lust fast det var med Live Like a Cop, Die Like a Man som han
på allvar började visa sin våldsamma och sadistiska sida och tackar gudarna för
det med tanke på de mästerverk som följde. Det var tänkt, redan innan filmen
haft premiär, att det skulle komma en uppföljare men då det uppstod
kontroverser mellan skådespelarnas agenter och producenterna blev det aldrig av
och Deodato regisserade inte fler snutfilmer. Det är synd för Live Like a Cop, Die Like a Man är en
otroligt underhållande actionrökare som trots en minimal historia levererar
allt man kan önska sig från den så kallade poliziotteschigenren.
För filmens manus står legenden Fernando Di Leo som ligger
bakom flera av genrens absolut bästa filmer. I huvudrollerna som de båda
sexistiska våldsdyrkarna ser vi Ray Lovelock och Marc Porel. Deras kemi
fungerar perfekt och de är lika smutsiga och känslokalla som elakingarna de
jagar och tar död på, alltid med ett flin på läpparna. De jobbar ihop, lever
tillsammans och delar till och med kvinnor och motorcykeln – sann bromance.
Även fast Live Like a Cop, Die Like a Man
är förbannat våldsam, uppstår en hel del komiska inslag. Diskussionerna med
sekreteraren eller när de besöker maffibossens kåta syster som ligger med dem
båda är underhållning på hög (låg) nivå. Deodato hintar även till Sveriges
smutsiga och frigjorda rykte genom att introducera en toplessolande svenska som
försöker få lite färg under årets kallare årstid. Kvinnorna i filmen fungerar
mest som ägodelar till männen och inga inblandade är särskilt sympatiska, allra
minst männen (det är ju inte heller genren känd för) men de absurda
situationerna och de förlegade tankegångarna gör spektaklet skamligt
underhållande. Live Like a Cop, Die Like
a Man är en jävligt tuff film, fullspäckad med tillräckligt mycket häftiga
motorcykeljakter, eldstrider, knytnävsslagsmål, sex och våld för att hålla vem
fan som helst underhållen. Raro Videos släpp av filmen vilken är fullspäckad
med intervjuer med de inblandade och en dröse reklamfilmer av regissören är ett
måste i filmhyllan. Bravo Ruggero Deodato, bravo!
Någon förorenar träsket i en liten by någonstans på
Kanarieöarna. Ett gäng djur- och naturvänner bestämmer sig för att till varje
pris hitta vilka som ligger bakom. När de upptäcker radioaktivt avfall som
ligger dumpat i vattnet, beger de sig till byns domare för att beklaga sig.
Domaren som också fungerar som lagens man är en hal orm som ger blanka fan i
vad som händer så länge det ramlar in kosing på kontot och skickar iväg
trädkramarna. Byn får emellertid annat att tänka på då en jättestor och
jättehungrig krokodil gömmer sig i träsket.
”What do you expect? That place is all
quicksand, snakes, crocodiles. It takes a special breed to make it in there.
You guys look a little soft.”
Aldrig tidigare har jag sett monstret göra entré så fort i
en liknande film. I den italienska djurskräckfilmen Killer Crocodile tar det
endast fjorton sekunder innan besten för första gången visar sig. Efter det
dröjer det bara några minuter innan krokodilen simmar iväg med en badande tös
medan pojkvännen spelar gitarr på stranden. Innan filmtiteln dyker upp hinner
krokodilen även med att skrämma livet ur två fiskare – en minst sagt stark
inledning! Sedan lugnar filmen ner sig något men det händer hela tiden lite
smågrejer med jämna mellanrum och sista halvan öser på med lite slafsigare
inslag. Killer Crocodile är inte
överdrivet våldsam men den levererar precis det den ska och attacksekvenserna
är riktigt intensiva. Den stora gummikrokodilen ser väl inte direkt realistisk ut.
När den ligger och flyter i vattnet ser den mest ut som en trädstam men det gör
den inte mindre cool. Dessutom vrålar den när den attackerar och det är ju
alltid ett plus.
”Hey you guys. You can come inside the tent and
we can do a photosession for Hustler Magazine. Too bad I forgot to bring my
flash.”
Killer Crocodile lånar friskt från genrens alla
klichéer. Redan i inledningen använder den knepet med att låta filmkameran vara
hälften under vattnet för att föreställa krokodilens synvinkel samtidigt som
den Jaws-inspirerade
dum-dum-dum-dum-musiken spelas. Som grädden på moset får vi även träffa på
jägaren Joe som ger sig iväg efter besten. Självklart vet Joe allt om
krokodiler (och allt annat med för den delen). Han lär oss till och med att
krokodiler tar illa upp om man verbalt förolämpar dem, och det är ju nyttig
kunskap om man någon gång skulle råka stöta på detta monster. Killer Crocodile levererar inte en
direkt banbrytande historia men även fast vi har sett liknande händelseförlopp
mer gånger än jag kan räkna är det alltid lika underhållande. För filmens historia
står, utöver filmens regissör Fabrizio De Angelis, mannen bakom manus till
mängder av Lucio Fulci, Lamberto Bava och Ruggero Deodatos filmer - Dardano
Sacchetti. Karaktärernas vilda teorier, frågeställningar och brist på moral (mer
än när det passar dem själva) är härligt att bevittna och deras helidiotiska
beteende slår huvudet på spiken. Tillvägagångssättet när det är game over för
krokodilen är helt fantastiskt och borde hamna på listan över de häftigaste
finalerna i en djurskräckfilm någonsin. Killer
Crocodile är inte den bästa filmen i genren men den är långt från den
sämsta och fyller sin funktion genom att leverera hjärndöd underhållning och
ett fräckt gummimonster. Jag känner redan ett sug efter att se Killer Crocodile 2.
En kvinna i nattlinne dyker upp längs med en landsväg mitt i
natten. Hon vet att hennes namn är Elysabeth men utöver det är hennes minne
blankt. En känsla säger henne dock att hon är rädd för någonting. En ung man
vid namn Robert tar med henne hem till sin lägenhet i stan men det dröjer inte
länge innan Elysabeth glömt var hon är och vem han är, varje händelse
försvinner medan de sker. Det enda vaga minne hon lyckats bevara är ett namn,
Véronique. Robert och Elysabeth älskar med varandra och när han sedan går till
jobbet kommer en doktor vid namn Francis och hans assistent Solange och tar
henne med tillbaka till en klinik belägen i en skyskrapa. Där finns fler som
Elysabeth, med sina inren fyllda med rädslan och förtvivlan och med ett minne
som sakta förtvinar bort. Det är inte bara minnet som försvinner hos de
drabbade utan de förlorar även kontrollen över sin balans, rörelser och
panikanfall gör dem farliga för sig själva och omgivningen. Elysabeths instinkt
säger henne att hon måste fly, men inte innan hon hittar sitt starkaste och
enda minne - Véronique.
”Det är som om jag är
oskuld. Som om jag älskar med någon för första gången. Min kropp har glömt allt
som hänt innan detta. Kom, ta mig.”
Jean Rollin är en regissör som definitivt inte tilltalar den
stora publiken. Jag har sagt det många gånger och jag kommer förmodligen att
fortsätta att tjata om det men jag älskar verkligen den numera avlidna
fransmannens filmer. De är fascinerande skapelser som inte liknar någonting
annat. Hans Night of the Hunted eller La
Nuit des Traquées som är filmens originaltitel skiljer sig något från flera
av hans andra skapelser, mest genom att inte ha blodtörstiga varelser med vassa
framtänder i huvudrollen. Night of the
Hunted har jämförts av många med David Cronenbergs filmer där människans
inre står i centrum men det är dock de enda likheter jag kan hålla med om.
Rollin skapar sin egen vision av en katastrof som gått fel, i en ödslig värld
där gatorna är tomma, och det är inte förrän under filmens sista halvtimme som
vi får reda på den bakomliggande orsaken. För att vara en film av Rollin är Night of the Hunted en ganska rakt
berättad historia, utan att för den delen förlora de flesta av regissörens
kännetecken.
”Det enda vi kan göra
är att röra vid oss själva. Det är vår enda njutning. Det enda vi inte
glömmer.”
I centrum som den förvirrade Elysabeth står den vackra
fransyskan Brigitte Lahaie och hon är anledning nog att se Night of the Hunted. Lahaie är perfekt i huvudrollen och visar här
att hon klarar av så mycket mer än att bara ligga med benen isär. Night of the Hunted är en vacker film
både att titta och att lyssna på. Allt är estetiskt snyggt och den vackra och
stämningsfulla musiken lägger en vemodig ton över filmen. Mänsklig kontakt står
i fokus och även fast det frikostigt exponeras naken hud symboliserar den
någonting fint och livsviktigt istället för att enbart fungera i exploateringssyfte.
De förtvivlade varelserna vars enda dämpning av det inre kaoset stillas genom
att röra vid varandra, är snyggt utfört och Rollin visar ytterligare en gång
vilken gedigen regissör han var. Den drömska atmosfären, den poetiska dialogen
och hans varsamma kamera som studerar skådespelarna och dess omgivningar är
mästerlig. Det händer inte särskilt mycket i Night of the Hunted och den tar tid på sig med att ge en
förklarning men som vanligt när det kommer till regissörens filmer blir jag
uppslukad och nästan hypnotiserad. Det förekommer en och annan våldsamhet i
form av sax i ögat och eldstrider som hjälper till att påskynda händelseförloppet
men det är Rollins varsamma och egensinniga kännetecken som ännu en gång håller
mig trollbunden. Jag kan inte få nog av hans filmer och varje gång jag sätter
mig ner för att ta del av någon av hans många skapelser för första eller för
femte gången, känner jag mig som en pojke på julafton.
Under en filminspelning går Michael så djupt in i sin
karaktär att han nästan mördar sin motspelerska. Han går hem och chillar,
spelar lite gitarr, sjunger och dricker whisky. När ett fönster öppnar sig
dramatiskt sliter han upp byrålådan för att titta på gamla foton. Michael
ringer sin flickvän Deborah (som han helst vill kalla sin receptionist) och
bjuder med henne på en roadtrip ut på landet till sitt barndomshem för att
träffa sin mor. När de anländer visar det sig att modern är sjuk och huset
triggar igång trauman där hans fader mördats. När filmteamet kommer på besök
börjar besynnerliga saker att inträffa. Någon i svarta handskar släcker ljuset
i huset och tar livet av besökarna. Vem ligger bakom de bestialiska dåden och
vad försiggår egentligen i källaren?
”Good! Very effective scene. Quite realistic,
it looked as if you wanted to murder her.”
När jag var i Rom förra veckan passade jag på att köpa några
filmer ur Raro Videos katalog då de är ett av de få filmbolag i Italien som
innehåller engelskt tal eller undertexter. Nu visade det sig dock att deras
utgåva av Follia Omicida, mer känd
under namnet Murder Obsession, inte hade några undertexter till de italienska
inslagen, trots att det står så på dvdns baksida. Det var förmodligen inte
mycket av informationen som gick förlorad under de korta inslagen så det
spelade ingen större roll, Murder
Obsession visade sig vara hur underhållande som helst!
”-What made you introduce me to her as your
secretary?
-How about having a little fruit?”
Murder Obsession
är en konstig film, väldigt konstig till och med för att vara en italiensk
skapelse. Regissören Riccardo Freda, vars tidigare filmer jag inte är särskilt
bekant med, staplar den ena scenen kostigare än den andra på varandra. Dialogen
och karaktärernas agerande är skummare än vanligt och hela filmen känns som ett
surrealistiskt montage av bisarra sekvenser. Trots detta går det en röd tråd
genom hela Murder Obsession som sedan
knyter ihop säcken både en, två och tre gånger mot slutet. Det är en
fascinerande historia som trots sitt splittrade innehåll håller mig oerhört
underhållen. Drömsekvensen där Deborah springer genom skogen med det ena
bröstet hängande utanför morgonrocken för att sedan bli tillfångatagen och bli
huvudperson under en svart mässa där en stor spindel av gosedjurkaraktär
försöker gripa tag i henne, är bland det bästa jag sett på år och dagar.
Murder Obsession
blandar hejvilt i filmmixern med spöken, svart magi, ofrivillig humor och en
mördare med svarta handskar och det är svårt att bli uttråkad. De brutala
specialeffekterna som inte alltid ser så trovärdiga ut, är signerade av Angelo
Mattei och Sergio Stivaletti som här visar sina framfötter för första gången. Stivalettis
karriär som specialeffektsskapare gick efter Murder Obsession spikrakt uppåt och han arbetade sedan med Dario Argento
i många av hans produktioner. Det är så mycket med Murder Obsession som är helt uppåt väggen på ett otroligt härligt
vis. Den incestuösa relationen mellan Michael och hans mor (Anita Strindberg i
sin sista roll), de perversa utspelen där Laura Gemser (vars enda funktion är
att visa sig naken) oftast står i fokus och framförallt den elektroniska
musiken som brakar igång under helt fel tillfällen, är helt underbart att
bevittna. Ingenting men ändå allting händer under filmens nittio minuter och
karaktärerna lullar mest runt i den gotiska villan och dess omgivningar och
beter sig som om de vore redo att checka in på närmaste mentalsjukhus. Det är
just detta som gör Murder Obsession
till en helt jävla underbar film och vore det inte för att klockan var två på
natten när jag sett färdigt den skulle jag förmodligen ha börjat titta på den
en gång till. Det är en oerhört fascinerande skapelse som ju mer jag tänker på
den, desto bättre tycker jag att den är. Murder
Obsession är ett måste om man gillar absurd italiensk film, och vem gör
inte det?!
Jag och min sambo spenderade fyra dagar i Rom. Det första vi
gjorde efter det att vi checkat in på vårt hotell var att besöka Dario Argentos
affär Profondo Rosso som ligger några
stenkast ifrån Vatikanen. Profondo Rosso
har länge varit på min lista över ställen jag velat besöka och även fast
affären i sig inte är särskilt stor och museet inte tar många minuter att gå
igenom är det en viss känsla som infinner sig när man spankulerar runt bland
rekvisita från filmer som har anknytning till Argentos skapelser. Affären
öppnade sina portar första gången nittonhundraåttionio och även fast Argento
själv sällan är i affären, med undantag för Halloween, sitter mannen bakom den
fantastiska rullen Contamination, Luigi Cozzi, ofta i affären. Självklart
passade jag på att ta med ett eget exemplar av Contamination för att få den signerad av regissören. Cozzi visade
sig vara en mycket trevlig man som gärna pratade en stund om film och ställde
upp på foto och signering av min dvd. Han till och med tackade för att jag kom
och besökte honom och dessförinnan meddelade han mig via facebook om att han
skulle vara i affären om jag ville komma förbi. Rom i övrigt var en mäktig stad
som trots att det är en storstad, var fylld av grönska och majestätisk
arkitektur. För alla er som ännu inte haft nöjet att besöka staden har
någonting att se fram mot. Här nedan följer lite foton från Argentos museum.
Fler foton hittar ni på min facebook-sida.
Fem ungdomar beger sig till en stuga i skogen för att hjälpa
den ena tösen i sällskapet, Mia att bli kvitt sina drogproblem. När de anländer
känner de en frän doft från stugans källare och går ner för att se vad det kan
vara som har orsakat detta. De finner lemlästade katter hängandes från taket
och en bok, inlindad i taggtråd. Trots varningar om att genast lämna boken i
sticket läser en av dem ur den och helvetet brakar loss.
Man kan tjata sig sönder och samman om huruvida det var en
god idé att väcka liv i kultklassikern The Evil Dead med en nyinspelning. Det är alltid samma visa när en gammal
favorit ska uppgraderas men man glömmer ju faktiskt bort att vissa av dem är
bra. Exempel som Dawn of the Dead och
The Texas Chainsaw Massacre dyker upp
i huvudet och om jag inte minns helt fel gillade jag även The Last House on the Left och Friday
the 13th (även fast de flesta verkar avsky den). Enklast är helt enkelt att
ge fan i att se filmerna när de dyker upp så är det problemet löst.
Evil Dead är tveklöst den mest omtalade skräckfilmen
hittills i år och även fast det finns många som förkastar den helt har filmen
fått förvånansvärt många positiva recensioner av de som älskar originalet. Jag
tycker originalet är fantastisk (vill ni läsa lite mer om den gör ni det förslagsvis
HÄR) men jag kan inte sticka under stolen med att jag hade otroligt höga
förväntningar på nyinspelningen när jag satte mig tillsammans med två
likasinnade i Malmös minsta biosalong på Entré. Det är lite konstigt att SF
väljer att visa Evil Dead på Entré av
alla ställen då den i nuläget ligger på tredje plats av de mest populära
filmerna på bio på deras hemsida. Skulle det inte ha varit för att det var det
enda alternativet att se filmen i stan skulle jag aldrig sätta min fot på det
vedervärdiga köpcentrat. Nog om hur dåligt Entré är, tillbaka till filmen.
Originalet var en brutal skapelse som berättade en simpel
men väldigt effektiv historia - nyinspelningen är ett blodbad. För att vara en remake
känns Evil Dead förvånansvärt fräsch
och det är egentligen bara grundelementen som är de samma, därefter kör
filmmakarna sitt eget race. Att sedan trion Raimi, Campell och Tapert lämnat
sin välsignelse till regissören Fede Alvarez är ett plus i kanten. De nya
förändringarna som gjorts fungerar bra och även fast vi får lite mer förklarat
för oss denna gång om vad det är som egentligen försiggår och vilka alternativ
som finns till att stoppa det, är det ingenting jag kan klaga på. Om Alvarez
hade valt att göra en rak nyinspelning av historien skulle det hela ha känts
fan så meningslöst. Filmen hinner knappt börja innan det drar igång med
våldsamheter och sedan är det ingen hejd på galenskaperna. Blodet sprutar
oavbrutet och otäcka tillhyggen som spikpistol, rakblad och kofot är bara några
av de verktyg som lämnar slafsiga efterdyningar på de stackars stugbesökarna. En
tacksam vändning mot slutet gör filmen ännu bättre och det är kul att filmer av
denna kaliber går upp på biograferna. Så hur är då nyinspelningen ställd mot
originalet? Självklart är den inte i närheten lika bra men som nyinspelning är
den otroligt underhållande. Jag kan inte komma på mycket mer som jag skulle
kunna önska mig för att bli mer nöjd med filmupplevelsen. Förvänta dig dock
inte att det är ”The most terrifying film
you will ever experience” för det är det ju inte. Evil Dead är underhållningsvåld och ingenting annat och gillar man
det så är det svårt att bli besviken. Ja visst ja, glöm inte att sitta kvar
tills eftertexterna rullat färdigt så att Ash får chansen att säga hej till er!
Familjen Prestons öde skrevs i blod för över trehundra år
sedan. När den yngsta sonen i familjen, Tom får reda på att hans familj blivit
bortrövade av satanister, ger han sig iväg efter dem tillsammans med sin fru
Julie. Kultens ledare Jonathan Corbis håller familjen fångna tills en bok, innehållandes
förtappade själar som sålts till djävulen, lämnas över till dess rättsmäktiga
ägare. Tom förbereder sig för en resa till helvetet där själslösa undersåtar
till djävulen vaktar dess portar.
”Jonathan Corbis thou stands accused of foully
conspiring with Satan and his demons to overturn the laws of God. Thou art
named a witch Corbis. Thou and all who follows thee.”
Jag var nästintill besatt av det ockulta som tonåring och
satanism och mörk magi fascinerade mig något oerhört. Jag lyssnade på all musik
jag kom över som hade ett sataniskt budskap och den norska black metal musiken
och death metal band som Deicide var det enda som snurrade i min cd-spelare
(plattor som jag nu uppgraderat till vinylformat). Jag tittade på alla filmer
och dokumentärer rörande ämnet jag kunde komma över och jag läste om Aleister
Crowley och tragglade mig igenom The
Satanic Bible av Anton LaVey. Jag bar uppochnedvända kors som jag gjorde på
slöjden och lät mitt långa hår matcha mina svarta kläder. Jag skrev ondskefulla
texter som jag mullrade ut i mina ondskefulla band. Med andra ord jag var en
tuff och arg ung man. Nu har jag ju klippt mig och skaffat mig ett jobb och
lagt tonårstramset bakom mig för länge sedan men jag tycker fortfarande att
ämnet är fascinerande.
Jag skäms nästan när jag behöver erkänna att jag aldrig
tidigare har sett eller hört talas om The Devil’s Rain. Det var först för något
år sedan som jag fick kännedom om dess existens. Det är inget jag grämer mig
över utan det betyder ju bara att jag fortfarande har turen på min sida och kan
hitta filmer i den smala subgenren som jag aldrig tidigare har sett. För vad
vore väl livet utan alla dessa guldkorn från det blomstrande sjuttiotalet?
Anton Lavey, grundaren och överprästen på The Church of Satan arbetade tillsammans
med filmteamet som teknisk rådgivare (och har en liten roll framför kameran) för
att få det hela att se så trovärdigt ut som möjligt. Mycket i filmen ser ut som
de bilder man har sett i sammanhang med LaVey genom åren och de har lyckats bra
med utstyrsel och omgivningar. Filmer med djävulsdyrkare i huvudrollerna är
sådana som jag ständigt letar efter med ljus och lykta då de inte är särskilt
många och guldkornen är få. The Devil’s
Rain är dock ett utmärkt exempel på när det är riktigt lyckat. Sataniska
ramsor, svarta kåpor, ögonlösa ansikten, djävulssymboler, ritualer och män som
förvandlas till vilddjurets förebild är bara några av de ingredienser vi blir
serverade under filmens nittio minuter. Inget av detta känns särskilt
ondskefullt eller skrämmande men det är ingenting jag tänker sitta här och
klaga på, det är sådär härligt töntigt på ett sätt som inte förekommer längre.
Det är ett jävla drag och det är rakt på sak med vad The Devil’s Rain ska handla om, inget hymlande här inte. Det är
ganska svårt att återberätta händelseförloppet då hela filmen känns som en lång
slutuppgörelse. Redan under filmens första minuter inleds en jakt på de som
vill familjen Preston illa och sedan stannar den aldrig upp. Återblickarna från
en svunnen tid då män från kyrkan jagade djävulens undersåtar är otroligt
snyggt utförda. Det är resten av The
Devil’s Rain med och pellejönsarna i sina mörka kåpor och kyrkans inredning
och attiraljer är en fröjd för ögat.
The Devil’s Rain
innehåller en imponerande skara skådespelare och det är alltid lika kul att se
tidiga filmer med en ung Tom Skerritt i en större roll. För den som har ögonen
med sig (ha ha) kan här få se John Travolta, dold under en latexmask, i sin
första filmroll. Inspelningarna kantades av kusliga incidenter och olyckor och
Ernest Borgnine svor på att aldrig igen medverka i en film med liknande tema. Specialeffekterna
i The Devil’s Rain består mest av
smältande ansikten och ögonlösa masker som för tankarna till Michael Myers
halloweenmask men de fungerar alldeles utmärkt och passar perfekt i sammanhanget.
Filmaffischen stoltserar med att skriva ”Absolutely
the most incredible ending of any motion picture” och lever för en gångs
skull upp till sin slogan. Det enda jag kan tänka på när jag ser det är Lucio
Fulcis slutsekvens i The Beyond och
då förstår ni ju alla att det är ett bra betyg. Tänk vad tråkigt vi skulle ha
haft om Hin Håle inte skulle vara ett ständigt återkommande tema i mänsklighetens
historia. Tack vare Satan får vi en grymt underhållande rulle och The Devil’s Rain är en nödvändighet i
filmhyllan.
De brittiska turisterna Tom och hans gravida fru Evelyn är
på semester i Spanien. Då det råder folkfest i staden Benavis med fyrverkerier,
fart och fläng åker de till den turistfattiga ön Almanzora för lite lugn och
ro. När de anländer verkar ön ligga öde tills de ser ett barn som känslokallt slår
ihjäl en gammal man med dennes käpp. Snart hittar de fler vuxna som har blivit
brutalt mördade och en av de få överlevande berättar att barnen en natt för två
dagar sedan gick från hus till hus och mördade de vuxna i hemmen…
”The world is crazy. In the end, the ones who
always suffer the most are the children. From war? The children. From famine?
The children.”
Jag har velat se den spanska Who Can Kill a Child? väldigt
länge men det har aldrig blivit av. Den visade sig emellertid vara väl värd
väntan och Who Can Kill a Child? är
en fantastisk film som jag kommer att se fler gånger i framtiden. Redan under
de första minuterna vet vi att detta inte kommer att vara en upplyftande film
och regissören Narciso Ibáñez Serrador sätter den mörka tonen direkt. Under
förtexterna ges exempel på krigens verkliga offer, barnen och hur de fått lida
för de vuxnas misstag genom åren. Det blir lite övertydligt och jag skulle ha
föredragit om de tagits bort helt men bortsett från detta är Who Can Kill a Child? en lysande film.
”It was as though every boy and girl had awoke
at the same time. They were all screaming and laughing. The split up into small
groups. They went into people’s houses as if it was a party. But no... Beacause
as soon as they went inside, we heard screaming. Screams from men and women!
They’d come out laughing and go into the next house. And the next, and
the next!”
Who Can Kill a Child?
är en ganska lång film på nästan två timmar men den innehåller inte en enda död
minut och slutet är fenomenalt. Från det när ett lik spolas iland på
semesterorten Benavis till det ödesdigra slutet är stämningen rakt igenom
blytung och det är otroligt spännande. Filmen bygger upp en ödesmättad krypande
atmosfär och vi förstår ganska snart att någonting är väldigt fel på den lilla
ön. Det är otroligt stämningsfullt och den ena efter den andra effektfulla
sekvensen utspelar sig framför våra ögon. Det är brutalt och skoningslöst och
det moraliska dilemmat som de två turisterna ställs inför är en omöjlighet, vem
kan mörda ett barn? Var går gränsen? När Evelyn dessutom är gravid blir
frågeställningen ännu mer laddad och jag kan bara tänka mig vilken uppståndelse
filmen måste ha fått när den kom. Att barnen slår tillbaka mot de vuxnas dumhet
får vi klart för oss tidigt in i filmen men det ges inga svar på varför det
händer just på den lilla ön Almanzora men det behövs heller inte. Allt blir
mycket otäckare när man inte vet varför någonting händer. Who Can Kill a Child? är en smart historia där alla detaljer är
noga igenomtänkta. Undantaget är kanske det ologiska agerandet från Tom och
Evelyn. Frågan är varför i helvete de inte la benen på ryggen och åkte tillbaka
till fastlandet så fort de upptäckte att barnen var skogstokiga. Tur för oss gjorde
de ju aldrig det för då skulle det ju inte ha blivit en särskilt spännande film
men frågeställningen kvarstår.
Det känns inte helt otippat om Stephen King inspirerades av Who Can Kill a Child? när han skrev
Children of the Corn men i jämförelse kan Kings skapelse slänga sig i väggen. Who Can Kill a Child? är oerhört bra och
lyckas bygga upp en tät och ruggig stämning - helt i det öppna, under en
gassande sol i ett turistparadis. Who Can
Kill a Child? är en film alla borde se och jag rekommenderar den å det
varmaste.
Amerikanaren som fått smeknamnet Gringo är på besök hos en
polare i Chile. De festar, går på vinprovning, åker lift, festar lite till och
träffar två systrar och deras ryska väninna på en nattklubb när en jordbävning
bryter ut. Som om inte det vore illa nog utfärdas en tsunamivarning och det
råder kaos i staden. Det värsta är dock sparat till sist. Fängelset kollapsar
och snart kryllar gatorna med rånare, mördare och våldtäktsmän.
Jag är otroligt förtjust i Eli Roths filmer ända sedan jag
såg Hostel för första gången. Jag
älskar Cabin Fever och de två första Hostel-filmerna och jag ser spänt fram
mot vad hans nya rulle The Green Inferno
(som har premiär någon gång under året) har att erbjuda. I Aftershock spelar
han en relativt stor roll, står delvis för filmens historia och är dessutom
producent. Här visar Roth att han faktiskt har vissa skådespelartalanger. Han
levererar inget personporträtt som kommer att belönas med en oscar men med det
lilla han har att arbeta med fungerar han alldeles utmärkt. Dessutom
visar han ytterligare en gång att han är grym på att hitta på bra filmidéer i
sann exploitationanda.
Aftershock startar
segt med en massa ointressant och oinspirerat dravel. Sedan blir det plötsligt
fart i karusellen och efter lite mer än en halvtimme in i filmen brakar
helvetet lös. Aftershock blandar runt
hejvilt i filmmixern och vad som börjar som en tråkig
kåta-killar-letar-efter-heta-brudar-att-ligga-med förvandlas sedan till en
katastroffilm med en rejäl dos av våldsamma effekter, kryddat med svart humor
för att avslutningsvis åter ta en helt ny inriktning. Den sista vändningen som förvandlar
Aftershock till en terrorrulle är den
del jag gillar mest. Aftershock blir
våldsam, sadistisk och skoningslös och filmen innehåller inga givna hjältar, de
man tror har huvudrollen trillar av pinnen och runtomkring dör folk som flugor.
Jag älskar slutet och det var ett bra tag sedan jag såg en film med en sådan
känsla av hjälplöshet och där allt verkligen går käpprätt åt helvete. Aftershock är långt ifrån en perfekt
film men om man bortser från den sega starten levererar den tillräckligt med
våldsamheter för att göra en sådan som mig belåten.
En regnig eftermiddag nittonhundrasextio (1957 i boken), när
en översvämning sakta ebbar ut i den lilla staden Derry, beger sig Bills
lillebror Georgie ut i regnet för att leka med sin nya present, en pappersbåt.
Georgie kommer aldrig hem igen och under året som går begås fler bestialiska
barnamord. Någonting ondskefullt som tagit formen av en clown har nästlat sig
in i den lilla staden. Sju barn ger sig ner i kloakerna för att bekämpa Det och
de svär på att om Det någonsin kommer tillbaka igen ska de ännu en gång stå
enade och kämpa mot ondskan. Trettio år senare är Det tillbaka och barnen som
nu blivit vuxna börjar sakta minnas deras barndom och löftet de gav varandra.
Tillsammans möts de igen för att störta Det - en gång för alla.
”They all float down here.”
Jag har sett Stephen Kings It fler gånger än jag kan räkna
under åren och det har alltid varit en av mina absoluta favoriter bland filmerna
som bygger på Kings verk – det tyckte jag tills jag läste boken. Redan under de
första tjugo sidorna slets jag in i historien och sedan upptog de resterande
elvahundra mycket av min uppmärksamhet under den kommande månaden i antingen
läs- eller tankeform. Jag tycker mycket om allt jag läst av författaren
hittills men It är inte bara min
favorit av honom utan även kanske den bästa bok jag någonsin läst. Den är lång
men jag önskade att den vore längre. Det tog mig lite mer än en månad att läsa
boken, inte för att den var tråkig eller ointressant utan för att jag inte
ville läsa för mycket på en gång, jag ville dra ut på det så länge som möjligt
så att den inte skulle ta slut. Jag läste någonstans att någon menade att man
kunde ta upp boken och läsa från valfritt ställe och ändå bli fast i historien.
Jag kunde inte ha formulerat det bättre själv. Den sista delen i boken är
olidligt spännande och jag kom på mig själv många gånger med att längta hem
från jobbet bara för att kunna få krypa ner i sängen tillsammans med It.
”Maybe it’s an evil being that can read our
minds and take the shape of stuff we’re afraid of.”
Stephen King skriver skickligt och byter elegant från
tankegångar och gamla minnen till tidigare incidenter och händelser från då och
nu. Sekvenserna där Det tar barnens värsta mardrömmar som skepnad är fantastisk
läsning, särskilt för sådana som mig som älskar gamla skräckfilmer från
femtiotalet. Creature from the Black
Lagoon, The Crawling Eye och I Was A
Teenage Werewolf är bara några av de referenser som King använder sig av i
boken (som vanligt refererar han även till sina egna verk) i form av barnens
fascinationer och rädslor. Kings egen barndom spelar säkert in och om inte har
han ändå lyckats skapa otroligt trovärdiga karaktärer.
”I’ll kill you all! I’ll drive you crazy and
I’ll kill you all. I’m every nightmare you’ve ever had, your worst dream come true.
I’m everything you ever been afraid of.”
It är i grund och
botten en berättelse om den uråldriga kampen mellan gott och ont men det döljer
sig så mycket mer i historien. Även fast It
har starka skräckelement handlar Det om att växa upp, att bli vuxen,
konfrontera sina demoner, knyta starka vänskapsband och hopplös förälskelse.
Trots att barnen lever sitt liv till fullo med allt som hör barndomen till får
de ändå försaka den och ta de vuxnas roll då de helt verkar förneka Det som
sker i staden. King skriver om de vuxna att ”de
ser ingenting, de hör ingenting, de märker ingenting” och det går som en
röd tråd genom hela It. Sedan när de
väl har vuxit upp kämpar de för att bli barn igen för att på något sätt sluta
cirkeln. It är en otroligt
fascinerande historia och även fast King lyckades strålande med att hålla
intensiteten i den något längre The Stand lyckas han här ännu bättre. Det är
inte förrän bokens sista tvåhundrafemtio sidor som själva uppgörelsen äger rum
men vägen dit är fylld med sidospår, Det ena intressantare än Det andra. Man
hinner knappt märka att den tjocka boken med de bibeltunna sidorna snart är
slut.
”I am eternal, child. I am the eater of worlds,
and of children. And you are next!”
Över till filmatiseringen. It är en miniserie, regisserad av mannen som inledde sin karriär
bakom kameran med den excellenta Halloween III: Season of the Witch. It var Tommy Lee Wallace första miniserie
och han ville att allt skulle bli perfekt. Det var dock inte helt enkelt på
grund av den strama budgeten och många av sekvenserna blev han inte särskilt
nöjd med. Det är synd att It inte
blev en långfilm istället. Tobe Hoopers Salem’s Lot fungerade alldeles utmärkt
som miniserie men It faller lite på
grund av sina restriktioner. Våldsmässigt är It rejält nedtonad och mesig i sitt utförande i jämförelse med
bokens råa natur och många scener blir istället pausbilder eller övergång till
svart när det smaskiga ska utspela sig. I Salem’s
Lot förstärkte detta historien fast här är det tvärtom. När det kommer till
berättelsen i sig har de förenklat Kings mästerverk rejält och tar
grundhistorien utan att använda sig av flera av bokens avstickare. Jag saknar
berättelserna kring stadens våldsamma historia och Dets födelse och universums
skapare. Jag saknar också de mörkare och lite mer förbjuda inslagen i barnens
uppväxt. Vi blir istället serverade en snabbresumé som inte alls är lika
engagerande eller brutal och som omöjligt kan leva upp till romanens makalösa
historia. Det är emellertid mycket som fungerar i It. Skådespelarna är alla otroligt bra, särskilt de yngre och då
jag sett filmen flera gånger var det just de ansikten karaktärerna fick när jag
läste boken och alla passar utmärkt i sina roller. Undantaget är Henry Bowers
som i filmen mest känns som en fåntratt och han är inte alls lika ondskefull
och skoningslös som i boken. Det är kul att de valde att ha med Olivia Hussey i
rollen som Audra, det hade jag helt glömt bort! Tim Curry är strålande som den
elaka clownen Pennywise och det inte konstigt att han orsakade clownfobier
bland de yngre tittarna när den kom. Hans mimik under lagren av vitt smink är
klockrent och hans lyckas gestalta ondska såsom den är beskriven i boken på ett
ypperligt vis.
“I believe in Santa Claus. I believe in the
Easter Bunny. I believe in the Tooth Fairy. But I don't believe in you.”
Efter att man har läst boken är filmatiseringen inte på
långa vägar lika bra. Däremot känns den inte långdragen utan precis som boken,
alldeles för kort och de tre timmarna rinner iväg illa kvickt. Allt händer på
en gång istället för att ges portionsvis vilken boken lyckades med på ett så galant
sätt, men vad kan man förvänta sig när tolvhundra sidor blir till tre timmars
speltid? Många verkar ha problem med hur Det tar sin form i slutet av filmen
och visst är det mycket bättre i boken. Jag tycker dock att Det fungerar fint i
filmen med även fast Det ger en känsla av att vara en b-film, uppskattar jag formen
Det tar (förmodligen för att jag gillar filmer där skapelser som denna har
huvudrollen). It bär likheter med
den andra Kolchak-filmen The Night Strangler där mystiska mord också äger rum under ett visst
tidsintervall och det känns inte helt otippat om King tittat på den några
gånger innan han skapade sin mastodontroman. Det tog King fyra år att skriva
färdigt It och efteråt drabbades han
av skrivkramp, vilket inte hörde till vanligheterna. När man lägger ifrån sig
boken förstår man att det kanske inte var så konstigt. Hur ska han kunna toppa
detta? Det vet jag inte då jag inte kommit längre i han bibliografi men jag har
svårt att tänka mig att han kommer att överträffa It, den är fulländad på alla plan. Har man inte läst boken tycker
man säkert att filmatiseringen är bra men mitt råd till alla er som inte har
läst boken men tycker om filmen är att gå in på närmaste antikvariat och köpa den
för en femtiolapp. Det är välspenderade pengar som ger dig ett minne för livet.
Ett övergivet fartyg från Sydamerika dyker upp i New Yorks
hamn. När smittskyddsinstitutet med snuten Tony Aris i spetsen tar en närmare
titt på fartyget hittar de besättningen sönderslitna. På undre däck, gömda i
kaffelådor, finner de besynnerliga gröna äggkapslar. När de undersöker dem
närmare spricker de och sprutar ut en frätande sörja som avslutningsvis
bokstavligen spränger deras bröstkorgar från insidan. Aris klarar sig
mirakulöst och sätts i karantän och den superhemliga organisationen Division 5,
under direkta order från presidenten, tar kontroll över situationen. Spåren
leder tillbaka till en misslyckad resa till Mars två år tidigare. Astronauterna
fick med sig någonting hem, någonting som ett kaffeplantage i Sydamerika
planerar att släppa lös i New York.
”My god, look at them! Completely torn apart!”
Jag tjatar mycket om Rom i de senaste recensionerna men jag
är sjukt peppad på att åka dit så jag hoppas att ni har överseende. Jag kom att
tänka på Contamination igen när jag insåg att regissören Luigi Cozzi är en av
ägarna till skräckfilmsmuseet Profondo Rosso. Det var ett bra tag sedan jag såg
denna falskt marknadsförda Alienklon och innan jag förhoppningsvis (korsar
fingrarna) träffar Cozzi i hans butik ville jag ha filmen färskt i minnet.
Contamination drar
igång med ett jävla ös och filmen levererar till och med ett riktigt effektivt
hoppa-till-moment i början. Gore-effekterna öser de på med ordentligt och
antalet exploderande bröstkorgar blir tyvärr inte lika många och spektakulära
under resten av filmen. Under mittenpartiet lugnar Contamination ner sig rejält och är nästan helt befriad från
våldsamma specialeffekter. Det blir dock aldrig långtråkigt utan filmen
utspelar sig mer som en James Bond-rulle där karaktärerna försöker att ta sig
in bakom fiendernas linje. Slutet kompenserar för det långsamma mellanspelet
och under slutklämmen är det fullt blås igen. Från början ville Cozzi (här
under pseudonymen Lewis Coates) att filmen skulle få titeln Alien Arrives on Earth, för det är ju
precis det som Contamination handlar
om. Cozzi hyllar den gamla amerikanska B-filmen från nittonhundrafemtiotalet
och säger själv i extramaterialet att allt han velat göra är science fiction-rullar
men att filmbolagen aldrig var särskilt intresserade av det. Istället brukade
han lägga in elementen i sina filmer och hoppas på att producenterna inte
skulle märka det. När detta inte fungerade längre slutade han att regissera
film och ägnade sig istället helhjärtat åt affären Profondo Rosso som han
öppnade tillsammans med Dario Argento. Det är synd då Cozzi är en intressant
regissör och även fast jag inte sett mycket mer av hans verk är Contamination just en sådan film som
fick mig att älska den italienska skräckfilmen.
”You must know by now that national security is
at stake. And possible even more than that!”
Marino Masé (från bl.a. Live
Like A Cop, Die Like A Man och Tenebre)
är helt okej i rollen som snuten Aris men det är den alltid lika pålitliga Ian
McCulloch som stjäl showen. Vi känner igen honom från Zombie Flesh Eaters och Zombi Holocaust och det var från den
sistnämnda filmen som regissören försökte fixa skådisar till Contamination men McCulloch var den enda
tillgängliga. McCulloch är perfekt i rollen som den misstrodda astronauten som
sedan den misslyckade Marsresan begravt sig i alkohol och bitterhet men som tar
sig i kragen och hjälper till att styra upp katastrofen. Goblins musik är som
vanligt superbra med deras proggiga sväng, spaceiga syntar och hypnotiska
enformigheter och utan deras involvering skulle nog filmen inte vara lika bra
idag. Contaminations största styrka
är dock specialeffekterna där kroppars inre organ sprängs i slow-motion. *SPOILER VARNING* Slutscenens monster
ser ut som en blandning mellan Jabba the Hutt och Humle och Dumle och det är en
kul skapelse som liknar någonting från en gammal science fiction film. Cozzi
hade problem när elektroniken som skulle få monstrets kroppsdelar att röra sig
havererade men tack vare över hundra tagningar och ett stort engagemang ser det
hela riktigt häftigt ut i slutändan. *SLUT
PÅ SPOILERVARNING*
Även fast Contamination
ofta nämns som en Alienkopia är det inte mycket som de båda filmerna delar med
undantag för penetrerade bröstkorgar och gröna ägg. Contamination är en äventyrsrulle med massvis av slafsiga
specialeffekter och helt-uppåt-väggen-dialog och passionerade spekulationer.
Datorer och annan högteknologisk utrustning ser ut som om de vore designade av
mellanstadieelever men det är just denna kombination av ovan nämnda
ingredienser som gör att jag älskar denna typ av film. Contamination är inget mästerverk men den är väldigt underhållande
och är man en älskare av den italienska skräpfilmen bör man inte missa detta
vilda äventyr.