Den skvatt galna Sabina Spielrein anländer till
Burghölzikliniken i Schweiz under nittonhundratalets början. Hon plågas av sitt
destruktiva förhållande till sin fader och psykiatrikern Carl Gustav Jung
försöker hjälpa henne med att få bukt med sina åkommor. Sabina, vars dröm är
att bära samma titel som Jung blir snart hans elev. När Jungs teorier kring
människans psyke mer och mer liknar den framgångsrika Sigmund Freuds teorier
inleder de ett samarbete där Jung agerar lärjunge. Deras teorier börjar
emellertid skilja sig markant från varandra och deras intressen driver dem åt
två olika håll. Samtidigt inleder Jung ett sexuellt förhållande med sin patient,
ett förhållande som är allt annat än konstruktivt.
David Cronenberg är en av mina favoritregissörer och efter
ett uppehåll från filmen under nästan fyra års tid blev jag nyfiken när rykten
kring en ny film började att cirkulera. Jag och min sambo började se om en
mängd filmer ur Cronenbergs imponerande katalog i väntan på premiären av A Dangerous Method. Av någon anledning blev det inte av att biograferna i Malmö
valde att visa filmen (trots reklam i tidningar om en kommande premiär) och vi
fick snällt vänta på dvd-släppet. Under tiden det tog för filmen att nå
videobutikerna hann Cronenberg med att släppa ytterligare en film, Cosmopolis, som jag ännu inte har haft
tillfället att få ta del av.
A Dangerous Method
tar upp psykoanalysens födelse, ett ämne jag inte är särskilt bekant med
förutom det jag fick lära mig under gymnasietiden. Då tyckte jag att det var
måttligt intressant och Cronenbergs film får mig inte att bli mer intresserad
av ämnet. Jag respekterar Cronenberg och många av de filmer han gjort tillhör
mina personliga favoriter men A Dangerous
Method tillhör inte en av dem. Filmens största problem är Keira Knightley
som ännu en gång bevisar att hon inte besitter kunskapen att axla en betydande
roll i en film. Hennes dramatiska överspel förstör nästan hela filmen och det
är omöjligt att ta henne på allvar. Viggo Mortensen gör inte mycket väsen av
sig mer än att se bekymrad och överlägsen ut, samtidigt som han puffar på den
ena cigarren efter den andra. Jag trodde att hans personporträtt av Freud
skulle ta upp mer tid men av filmens totala speltid figurerar han mest i
periferin. Det är synd att han inte fick mer utrymme då han, främst i
Cronenbergs tidigare filmer A History of Violence och Eastern Promises, bevisat
att han hanterar yrket. Michael Fassbender är som vanligt lysande och filmens
största behållning. När det kommer till dagens skådespelare tillhör har
definitivt toppeliten, något han bevisade i en av årets bästa filmer, Shame (som jag recenserar HÄR). Som
vanligt när det kommer till Cronenberg tar regissören upp frågor kring
människans sexualitet och psyke och historien kring Freud och Jung skulle kunna
passa honom perfekt. Istället blir det mest ointressant bladder och filmer
lyser med frånvaron av hans annars standardsekvenser av chockerande orgier i
kroppsvätskor. A Dangerous Method är en ganska tråkig film. Den är inte dålig och
kanske inte den sämsta film som Cronenberg presterat men mig tilltalade den
inte överhuvudtaget. Ämnet i sig är intressant men filmen lyckades inte
engagera mig (eller min sambo) alls och de ynka nittio minuterna kändes väldigt
långa. David Cronenberg kan bättre än såhär, mycket bättre!
Jag tyckte denna var tråkig men ändå bra, grymt välgjord. Men håller med om att Knightleys överspelande var jävligt påfrestande. Skulle inte förvåna mig om hon blir oscarnominerad för eländet, det är ju sånt de idioterna brukar falla för.
SvaraRadera