lördag 3 mars 2012

Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan (1989)



Det är Sci-Fi-Mässa i Malmö och Kane Hodder är i stan. Jag passade på att se om Friday the 13th Part VIII: Jason Takes Manhattan.

Jason vaknar till liv ännu en gång när två ungdomar kastar ankar utanför kolonistugorna i Camp Crystal Lake. Ankaret träffar (o)lyckligt nog en elledning och Jason är tillbaka igen. Han kliver ombord och sätter på sig en hockeymask som behändigt nog finns på båten och mördar de stackars ungdomarna under en kärleksakt. Jason får smak för fartyg och klättrar ombord på en lyxkryssare på väg till New York, fylld med tonåringar. Slakten kan börja!

”This voyage is doomed!”

Friday the 13th Part VIII är en av de mest utskällda delarna i serien om den hockeymaskprynte massmördaren. Jag har dock bara goda minnen från filmen och det var den delen jag såg mest under mina år som tonåring. Nu är det flera år sedan jag såg den sist men jag kommer fortfarande ihåg i stort sett varenda scen in i minsta detalj och den åttonde delen kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta. Friday the 13th filmerna var min introduktion till slasherfilmen och än idag så tycker jag att det är de som representerar genren bäst. Jag tycker att alla delarna är underhållande och de tillför något fräscht varje gång. Friday the 13th är en klassiker och den överbeskyddande modern som får huvudet avhugget i slowmotion är filmhistoria. Del två är filmen då Jason tar över, iklädd en påse över huvudet. I del tre hittar han sin berömda hockeymask och släpper sedan aldrig den ifrån sig. Del fyra (recension HÄR) är den som innehåller mest våld och naket och är min favorit i filmserien. I del fem har Jason fått en copycat och är enligt mig den mest underskattade delen i serien. I del sex så blandas skräck och komedi i en lyckad kombination och dessutom så står Alice Cooper för det utmärkta ledmotivet. Del sju är debut för Kane Hodder som Jason och han blir sedan den mest långvariga av alla som porträtterat Jason. I del åtta byter de sceneri. I den nionde delen förflyttar sig massmördaren från kropp till kropp och hamnar till slut i helvetet. I den tionde delen är Jason i rymden och dessutom så uppgraderas han. Som sagt, det finns alltid någonting i varje film som får mig att ständigt återkomma till dem.  
Friday the 13th Part VIII är liksom föregångaren rejält nedtonad när det kommer till våldsscener och de flesta morden visas offscreen. Det är något som drar ner både del 7 och 8 en hel del och det är synd då ingen av dem är dåliga filmer, tvärtom så är de bra bidrag till filmserien. Trots detta innehåller Friday the 13th Part VIII två av mina favoritmord, boxningsmatchen och bastuscenen. Det är 1980-tal så att det sprutar om det med hårspray, axelvaddar och dålig discomusik men med Jason på plats så känns det helt okej. Titeln är ganska så missvisande då den till största del utspelar sig på en båt och när de väl kommer till New York så springer de mest omkring på bakgator. Som jag nämnt tidigare så tycker jag om hela idén med att den utspelar sig på en lyxkryssare och även om jag tycker att skogen är filmernas ultimata hemtrakter så är det en bra avstickare att förlägga historien ute till havs. Det känns ännu mer lönlöst för karaktärerna på något vis. Friday the 13th är definitivt inte en av de bästa i serien men jag tycker fortfarande om den och Kane Hodder är den bästa Jason som vid detta lag ser ut som en zombie. Han är stor som ett hus och hur fort de stackars ungdomarna än springer så hinner Jason ändå ifatt dem. Skulle morden ha varit blodigare så skulle filmen ha fått ett mycket högre betyg. Trots detta så tittar jag aldrig på klockan och undrar när det ska ta slut. Friday the 13th Part VIII är trots sitt dåliga rykte ett underhållande bidrag till serien om min favoritmassmördare! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar