En olycka inträffar på ubåten Siren-1 och dess formgivare
Wick Hayes sänds för att lösa problemet. Tillsammans med ett team av experter
åker han till Norge för att hitta Siren-1 och hämta hem överlevande och få
klarhet i vad det var som egentligen hände. När de anländer inser besättningen
att någonting har gått väldigt fel och att någonting fasansfullt väntar dem på
havets botten.
”Here we got nothing but darkness and
goosebumps.”
The Rift, även känd under titeln Endless Descent är regisserad av spanjoren Juan Piquer Simón som
kanske är mest känd för snigelrysaren Slugs och pusselbitsslashern Pieces. Med The Rift gav han sig i kast med undervattenrysargenren. Otäcka
saker som händer under havets yta är ingenting nytt och Simón fortsätter i
samma anda som filmer i stil med The
Abyss, Leviathan och DeepStar Six och passar på att slänga in lite
influenser från Alien när han ändå är
igång. Jag hyrde The Rift på video
någon gång i början av nittonhundranittiotalet och jag har inte sett den sedan
dess. Jag minns att det var en ganska gemytlig upplevelse men sedan dess har
jag inte sett röken av den. Under en heldag, vigd åt monsterfilmens fantastiska
värld bestämde jag och en god vän oss för att ge den en ny chans.
Halvkända ansikten kämpar om scennärvaron. R. Lee Ermey
dyker upp i en typisk roll som militärsnubbe, Ray Wise likaså och tv-skådisen Jack
Scalia spelar huvudrollen som designern av ubåten. The Rift är en spansk/amerikansk produktion där amerikanarna
figurerar i de större rollerna och spanjorerna i de mindre. Musiken är signerad
Jerry Goldsmiths son, Joel som klarar sig fint med ett typiskt soundtrack och
som filmens producent står bland annat kultfiguren Dino De Laurentiis dotter
Francesca. Det låter kanske som om The
Rift är en produktion där andrahandsval används men så är inte fallet. The Rift är en, för det mesta, riktigt
underhållande undervattenskräckis som lyckas med att få en hel del rätt. Vi
slipper en massa diskussioner kring nonsens och inga djupa personporträtt
presenteras, det är pang på pannkakan. Istället får vi bevittna en massa
gummimonster med vassa tänder, tentakler och stora ögon. The Rift är en underhållande lågbudgetrulle med specialeffekter
helt i min stil. Ibland ser det ut som The
Rift är filmad i ett akvarium, i nästa stund ser det ut som om den är en
del av en större, mycket mer exklusiv produktion. Vi blir serverade en massa
blod och gore där sprängda huvuden och avslitna kroppsdelar tillhör
favoriterna. När teamet anländer till den underjordiska grottan är det fullt ös
mest hela tiden! Den lilla dos av humor som vi blir serverade i form av den
obligatoriska svarta killen som levererar standardskämt fungerar för en gångs
skull riktigt bra och för det mesta är han faktiskt riktigt underhållande.
Under en kort sekvens får vi till och med stifta bekantskap med en Burt
Reynolds look-alike men efter det att han fått lite monsterslem i ansiktet ser
vi inte längre några likheter. De flesta av filmens karaktärer kläcker ur sig fraser
vi hört tusen gånger för att låta så tuffa som möjligt men det är inget som
stör mig, det passar filmens oseriösa ton. Det blev en kort recension men det
är en kort film som klockar in på under åttio minuter så det passar ju alldeles
utmärkt. Mot slutet tramsar filmen till sig något och blir lite seg men i det
stora hela är The Rift en skapelse
som faller mig i smaken. Det har gjorts mycket sämre filmer än såhär och
sanningen är den att The Rift faktiskt
tillhör toppskiktet, oavsett vad betalda filmkritiker säger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar