Nittonhundrasextioåtta i Megéve, Frankrike blir en ung
flicka brutalt mördad och fallet lämnas olöst. Vi förflyttar oss fyra år fram i
tiden till Venedig. Skulptören Franco får besök av sin dotter medan mamma
Elizabeth stannar hemma i London. Dottern försvinner spårlöst och följande dag
hittas hennes kropp flytande i vattnet. Elizabeth tar första bästa flyg till
Venedig och tillsammans med sin make försöker de att bearbeta deras sorg. När
polisens alla spår har svalnat börjar Franco själv att nysta i sin dotters mord
och hans sökande efter sanningen öppnar dörrar till mörka hemligheter.
”If you have any idea who might have done it,
then tell me Serpieri. Don’t play it cops and robbers, it’s dangerous.”
Who Saw Her Die? är en film jag velat se väldigt länge men
av någon oförklarlig anledning har det aldrig blivit av. Jag tog mig äntligen i
kragen och beställde Blue Undergrounds släpp av filmen och mordmysteriet jag
blev serverad lämnade mig definitivt inte besviken. Who Saw Her Die? var regissören bakom den fantastiska terrorfilmen
Night Train Murders, Aldo Lados andra film. Här visar han ännu en gång vilken
kompetent regissör han är och lyckas skapa en väldigt stilistisk giallo. I
huvudrollen som den sörjande fadern ser vi den sorgligt underskattade George
Lazenby. Lazenby är min favorit bland alla de som har spelat rollen som den
hemliga agenten 007 och den enda filmen i serien han valde att medverka i, On Her Majesty’s Secret Service, är
också min favorit bland Bond-filmerna. Han är otrolig bra i Who Saw Her Die?, magrare än någonsin
och med en mustasch jag skulle mörda för att kunna odla fram. Hans fru spelas
av den alltid lika vackra Anita Strindberg från Sergio Martinos mästerliga
giallofilmer Your Vice Is A Locked Room
and Only I Have the Key samt The Case
of the Scorpion’s Tale, Lucio Fulcis fantastiskt snuskiga A Lizard in a Woman’s Skin och Umberto
Lenzis stenhårda Almost Human. Här spelar hon tyvärr en ganska anonym roll men
det betyder inte att hon inte hinner glida runt och se snygg ut och slänga av
sig kläderna under en känsloladdad scen.
Who Saw Her Die?
utspelar sig i en tacksam miljö där Venedigs (regissörens hemstad) mörka
återvändsgränder och gömda gator under årets mörkare årstid sätter filmens
dystra ton. Jag och min sambo var i Venedig för några år sedan och även fast
det är nästan fyrtio år efter det att filmen spelade in som vi besökte staden
finns där platser jag känner igen och det gör ju det hela extra kul. Musiken
som är signerad den alltid lika pålitliga Ennio Morricone är som vanligt utsökt
med mycket stämningsfulla barnkörer och den spelar en viktig roll i filmen.
Mördaren som är klädd i svart och med en slöja för ansiktet är en skrupelfri
galning som inte drar sig från att slå till mitt på ljusa dagen eller i
folksamlingar. Det är inga spektakulära mord och de är få men de är väldigt
snyggt utförda samtidigt som Morricones otroligt effektiva musik spelar på
publikens nerver. Who Saw Her Die?
känns inte alls rörig, vilket är många andra giallofilmers problem, utan det är
en väldigt bra historia som än idag känns aktuell med dess kontroversiella
ämne. Jag hade inte några större problem med att klura ut vilken mördaren var
(kanske har jag sett för mycket film) men det spelar egentligen inte någon
större roll för vägen dit är väldigt spännande. Who Saw Her Die? är ett viktigt kapitel i giallofilmens historia
och en otroligt bra sådan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar