Under en picknick i december 2005 försvinner den sextonåriga
Alice Palmer. Det blir ett stort pådrag där räddningsteam febrilt söker förgäves
efter den försvunna tonåringen. Tre dagar senare hittas hennes drunknade kropp
och kort därefter begravs flickan. Familjen påbörjar sin hantering av sorgen
men tio dagar efter begravningen börjar familjen höra konstiga ljud från taket,
utanför fönstren och från Alices rum. Modern lider av mardrömmar och smyger sig
in i andra familjers hus för att komma bort från sitt eget liv och in i någon
annans för en kort stund. Fadern begraver sig i arbete och sonen fokuserar på
att fotografera. Plötsligt dyker dottern, eller vad de tror är dottern, upp på fotografier
och filmupptagningar som anordnats i hemmet och familjen börjar tvivla på om
det verkligen var deras dotter de begravde. Efter det att DNA-prov tagits från
kvarlevorna får de inse att dottern faktiskt är borta men familjen kan inte
acceptera den tragiska bortgången och gör sig allt mer mottagliga för bevis om
att dottern kallar på dem från andra sidan.
”Alice kept secrets. She kept the fact she kept
secrets a secret.”
När nya vågen av found footage/mockumentärer gjorde entré
och den sjukt överskattade Paranormal
Activity fick ta emot all uppmärksamhet, föll den australiensiska Lake Mungo i skymundan och överskuggades av mindre bra efterträdare. Lake Mungo är inte direkt en skräckfilm
utan en film om sorg, en djup okontrollerbar sorg. Det är en mörk berättelse
som vi får följa från incidenten, via väntan, via begravningen, via
sorgearbetet och slutligen via sökandet efter sanningen. Lake Mungo överraskar hela tiden och sista halvan är riktigt bra
och historien ändrar hela tiden tonläge utan att röra ihop det. Vi får ta del
av vad som har skett via inspelade fragment och intervjuer med de inblandade
och hela historien känns väldigt trovärdig, mycket tack vare de nedtonade personporträtten.
”Death takes everything eventually. It’s the
meanest, dumbest machine there is, and it just keeps coming and it doesn’t
care. There’s nothing else to know about it, really.”
Lake Mungo är en
långsamt pyrande mardröm som aldrig riktigt flammar upp och blir till en spektakulär
spökhistoria, som jag till en början trodde var just det som filmen skulle
handla om. Visst, elementen finns där men det är ett drama som långsamt, mycket
långsamt utvecklar sig till någonting som man inte ser på sin tv-skärm varje
dag. Den otrygga stämningen som filmmässigt inte riktigt leder någonstans
skildrar istället familjens lidande och då ser man på det hela på ett helt
annat sätt. Filmens tagline ”In 2008 (fast vänta nu det var ju 2005),
Alice Palmer died… Her nightmare didn’t” summerar det ganska bra, det är en
familjs värsta mardröm och simplare än så kan man nog inte beskriva filmen. Lake Mungo är en melankolisk skapelse
som ibland ekar lite Twin Peaks (och
då menar jag inte det bara för att familjen bär samma efternamn som Laura) och
det är mer en mockumentär än en renodlad found footage-film. Lake Mungo är regissören och
manusförfattaren Joel Andersons enda film och det ska bli intressant att se vad
han hittar på härnäst då Lake Mungo
är riktigt bra. Lake Mungo är en
speciell skapelse och inte en film för den stora massan, men om man har lite
tålamod och inte har allt för höga förväntningar utvecklar den sig till en
fascinerande historia som skiljer sig från det mesta genren har att erbjuda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar