Frank växer upp med en skev kvinnosyn och inställning till
sex och när han blir äldre slår det slint i huvudet. Under dagarna driver Frank
sin affär där han restaurerar skyltdockor och på nätterna letar han upp vackra
kvinnor och skalperar dom. Troféerna klär han sina unika vänner med, de livlösa
modelldockorna som är hans enda varande sällskap. En dag träffar han fotografen
Anna som precis som honom fascineras av skyltdockor men lyckan varar inte länge
innan allt fallerar på alla plan.
”Please don’t scream, you’re so beautiful.”
Maniac är en omtalad nyinspelning av åttiotalsklassikern med
samma namn. Historien är omarbetad av fransmännen Alexandre Aja och Grégory
Levasseur och för regin står deras landskamrat Franck Khalfound som tidigare
har regisserat bland annat den underhållande nagelbitaren P2. Originalet är strålande och en av de bästa seriemördarfilmer
som har gjorts och i förra veckan såg jag om den innan jag skulle se
nyinspelningen, vilken jag har sett fram mot att se ett bra tag nu.
”I’m not gonna kill you, I’m gonna keep you.”
Det är inte helt lätt att göra en nyinspelning som slår
originalet. Nya Maniac lyckas inte
heller men det är långt ifrån en dålig film, tvärtom det är en väldigt lyckad
sådan. Nyinspelningen behåller grundhistorien men dyker lite djupare i
personporträtten. Mer fokus har lagts på Frank´s relation till sin moder och
likaså den till fotografen Anna. Det är på gott och ont. I originalet fick
ovissheten om vad det var som exakt satte griller i huvudet på Frank lämnas
öppet, mer än att vi visste att hans barndom hade förstört honom rejält. Relationen
till Anna gick åt helvete i stort sett samma sekund som de båda möttes, här inleds
det bättre. Jag var till en början väldigt skeptisk till att se Elijah Wood i
rollen som Frank men jag måste få lov att säga att han sköter sig alldeles
utmärkt. Han levererar sitt livs roll och hans oskyldiga uppsyn sätter en helt
ny prägel på den plågade och våldsamma karaktären. Det är raka motsatsen men
ändå helt rätt. Hela filmen är inspelad ur Franks syn på omgivningen och
människorna han stöter på och de enda gångerna (med undantag för vissa scener)
vi ser honom är i reflektioner i speglar eller i fönster. Det är en effektiv
synvinkel men när man under de få tillfällen får se Wood agera framför kameran
önskar man ibland att det vore mer av den varan. Hans röst får agera berättare
samtidigt som han socialiserar sig eller när de våldsamma dåden begås. Maniac är en brutal film och vi får ta
del av många detaljerade skalperingar men då originalet redan är väldigt
våldsam blir det inte lika chockerande denna gång. Den nya tagningen på
historien känns inte heller lika skitig och rå utan här blir det fula ibland
till någonting som nästan kan beskrivas som vackert, artistiskt snyggt precis
som skyltdockorna Frank restaurerar och Anna fotograferar. Den stora staden
känns ödslig (mest märkbart i tunnelbanesekvensen) och det suggestiva
ljudlandskapet nästan hypnotiskt. Musiken är Maniacs största tillgång. Det är ett lysande soundtrack och det
bästa jag hört sedan Drive. När eftertexterna tagit slut ville jag höra det
igen, se det snurra på min vinylspelare. Maniac
är inte lika bra som originalet men det är väldigt bra film, musiken är ännu
bättre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar