fredag 9 augusti 2013

Fair Game (1986)




Tre kängurujägare tröttnar på att skjuta kängurus och börjar istället att terrorisera folk i trakten. De sätter siktet på vackra Jessica som driver en fristad för vilda djur i utkanten av bonnhålan, efter det att hon käftat med dom en gång för mycket. Elakingarna bryter sig in i Jessicas hem och lämnar ett foto på henne när hon tar en naken tupplur och det hela eskalerar snabbt i fysisk och psykisk terror. Jessica får nog och endast en tanke cirkulerar i hennes huvud – att hämnas!

”We’re just gonna even up the score a little.”

Jag blev så till mig efter det att jag sett den fantastiska dokumentären Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation att jag var tvungen att se någonting som faller under genren. Jag gick igenom min filmsamling och hittade Fair Game (inte den med Cindy Crawford och William Baldwin), vilken jag aldrig tidigare sett. Det lilla klipp jag sett från filmen i dokumentären gjorde den dock till ett av de bidragen jag ville se mest. Ibland lönar det sig att ha en stor filmsamling, man vet aldrig riktigt vad som gömmer sig däri.

Fair Game är en rape/revenge/terrorfilm som avviker från mallen och det är inte helt klart om Jessica faktiskt blev våldtagen eller om hon ”bara” fick kläderna avslitna och blev fastspänd på framgrillen på en bil och körd genom Australiens ökenlandskap tills hon tuppade av. Det känns emellertid mer som en spännande äventyrsfilm, en väldigt bra sådan. Utseendemässigt ser Fair Game jävligt bra ut och regissören har verkligen lyckats skapa en riktigt tät och intensiv terrorfilm som inte känns särskilt b, även fast den faller under kategorin. Filmen känns inte det minsta billig och den innehåller en massa coola och imponerande stunttricks som hör landet till och mycket av actionsekvenserna involverar ett vrålåk. Den pampiga musiken hjälper till att driva den spännande historien framåt och det är inte många av minuterna som försakas till meningslösa diskussioner eller sidohistorier – här är det pang på rödbeten från start. Cassandra Delaney är kanske mest känd för att en gång ha varit gift med John Denver. Här spelar hon Jessica, en stentuff brud i lyxförpackning och det är lite konstigt att hon inte har medverkat i fler än totalt fem filmer och ett tvserieinhopp då hon visar sig vara en alldeles förträfflig skådespelerska. De tre andra sluskarna övertygar också i sina roller och överlag känns inte alls Fair Game som en billig liten b-produktion, vilket jag trodde att den skulle vara. Det blir aldrig särskilt blodigt eller våldsamt men Fair Game var en positiv överraskning som är värd att kolla upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar