onsdag 11 maj 2011

The Human Centipede (First Sequence) (2009)


Det har ryktats en hel del om denna film den senaste tiden. Från en början trodde jag att det var just rykten, inget mer. Vem gör en film om en galen kirurg som sätter ihop människor till en tusenfoting? Vem vill se det? Jo, jag!
Storyn är likadan som de flesta inom skräck/tortyr genren. Två unga backpackers är på väg till en fest någonstans i Tyskland. Bilen stannar mitt ute i ingenstans. De hittar ett hus ute i skogen, blir insläppta. Väl inne märker de att allt inte står rätt till, fast då är det redan för sent. De vaknar upp, fastbundna i sjukhussängar. Mannen som släppt in dem är en känd kirurg som lyckats separera siamesiska tvillingar. Nu har han påbörjat sitt egna projekt, den mänskliga tusenfotingen.
Vad som följer är 70 minuters dialog av taskiga skådisar och rymningsförsök. That’s it.
Mina förhoppningar var väl inte jättehöga från början men jag hade ändå förväntat mig mer. Det kunde ha varit bra, det kunde ha varit otäckt. Uppföljaren, The Human Centipede II (Full Sequence) är beräknad till 2011. Får verkligen hoppas att det är ”Full Sequence” och att regissören väljer skådisarna med mer omsorg.
Dieter Laser som spelar doktor Heiter är dock klippt och skuren för rollen, dessutom är han förbannat lik Udo Kier.

Länk till Imdb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar