söndag 22 maj 2011

The Silent House (2010)


Far och dotter skall röja ur och rusta upp ett gammalt hus som ska ut på marknaden till försäljning. De hinner knappt börja innan pappan somnar. Dottern hör konstiga ljud från övervåningen och väcker pappan. Yrvaken går han upp bara för att bli mördad av något oidentifierbart. Flickan blir vettskrämd och förblir så filmen ut.

La Casa Muda eller The Silent House som den är mest känd under, har utmärkt sig genom att vara inspelad i en enda tagning. Huruvida detta är sant eller ej, vet jag inte eftersom skärmen då och då blir helt svart. Den är dessutom från Uruguay och jag kan inte komma på en enda film jag sett som kommer därifrån. Det spelar egentligen ingen roll för filmen är rakt igenom urusel. Fast den varar knappt 80 minuter känns den som en evighet. Den försöker vara någonting nytt men använder sig ändå av de klassiska skrämselteknikerna såsom vålnader i bakgrunden vilka bara tittaren ser, samt de obligatoriska ”hoppa till” scenerna. That’s it.

Tydligen ska filmen bygga på en sann berättelse från 40-talet men skulle någon berätta den historien för mig, skulle jag förmodligen ha somnat lika fort som pappan i filmen.

Det enda positiva med denna film är slutet för då är den äntligen slut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar