lördag 21 maj 2011

Race with the Devil (1975)



Race with the Devil är en ockult roadmovie från det fantastiska 70-talet som jag helt missat. Det är lite otippat då jag älskar filmer i stil med The Hitcher, Duel, The Hills Have Eyes etc. Det grämer jag mig dock inte över eftersom det inte är varje dag jag tittar på en favoritfilm för första gången. En favoritfilm kanske är att ta i men skulle film sett ut på detta viset idag så skulle jag vara nöjd.

Bästa polarna Roger och Frank åker på husbilssemester tillsammans med sina fruar Alice (Loretta Swit från M*A*S*H) och Kelly. Deras plan är att åka motorcross i Texas och skidor i Colorado. Detta går inte helt enligt planen efter att de av misstag råkat bevittna en satanisk ritual (supersnyggt utförd) med ett människooffer som höjdpunkt.
De rapporterar händelsen till den lokala polisen som totaldissar dem. Efter det går allt åt pipan. Alla de stöter på beter sig mysko och när deras hund blir slaktad och husbilen fylld med skallerormar börjar terrorn på allvar.

Jag gillar Race with the Devil skarpt. Den löper på smidigt och stannar aldrig upp och försöker ta sig själv på för stort allvar. Peter Fonda ser allmänt förvirrad ut och det ödsliga landskapet är vackert. En djävulskt bra film helt enkelt.


2 kommentarer:

  1. Race With The Devil is a 70s classic! Love the old school trailer.

    SvaraRadera
  2. I totally agree! A little more violence and it would be a masterpiece!

    SvaraRadera