onsdag 11 maj 2011

Zombie Holocaust (1980)


”Då patientens skrik störde mig tog jag bort stämbanden” / Dr. Butcher M.D.

Detta är ytterligare en av de filmer som varit på min ”att se” lista.
Det är en konstig mix av det mesta som kom ut i Italien under sent 70-tal tidigt 80-tal. Är det en kannibal film? Check! Är det en zombiefilm? Check! Är det jungelaction? Check!
Det är Cannibal Ferox – Zombie Flesh Eaters – Mountain of the Cannibal God, ungefär I en härlig mix.
Det enda jag hört om filmen tidigare var att det skulle vara en scen som involverade en båtpropeller, mycket mer behövs inte för att göra mig intresserad. När jag satte mig i soffan var mina förväntningar ganska låga och är de det så brukar det bli ganska bra. Titeln är ganska missledande, då passar den alternativa titeln Dr. Butcher M.D mycket bättre. Det är vad det handlar om. På en ö långt borta befinner sig en galen vetenskapsman som experimenterar med liv och död. Han tar liv för att skapa nya liv som han själv har kontroll över (nej det är inte Frankenstein). Historien i sig är urlöjlig och skådespeleri och dialog är väl inte heller en av filmens starka egenskaper. Människor dör en efter en medans deras medmänniskor inte ens höjer ögonbrynen. Det är precis detta jag gillar med italiensk film, lägg sedan till fantasifulla dödsscener och omotiverade nakenscener så har du allt i ett nötskal. Skådisarna känns igen från andra liknande filmer. Ian McCulloch från Lucio Fulci’s fantastiska Zombie Flesh Eaters och Alexandra Delli Colli från Fulci’s minst lika fantastiska New York Ripper. Regissören Marino Girolami är ingen mindre än Enzo G. Castellari’s (Inglorious Bastards) far. Zombi Holocaust är långt ifrån lika bra som de filmer jag tidigare nämnt men det är perfekt underhållning tillsammans med några likasinnade vänner, en påse chips och några öl.
Extramaterialet på SubDVD’s släpp på filmen innehåller bl.a. en borttagen scen där djungel har ersatts av lövskog. Undrar varför de valde att inte ta med den…

Länk till Imdb

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar