onsdag 11 maj 2011

Skivor Att Kolla Upp

Holly Golightly & The Brokeoffs - Medicine County
Holly har cirkulerat runt i min ständigt växande skivsamling under många namn. Billy Childish grupp Thee Headcoatees var nog där jag hörde henne först, efter det som gästsångerska på The White Stripes album, Elephant och tillsammans med The Greenhornes på det utmärkta soundtracket till Broken Flowers.
När hon spelat in under eget namn har det aldrig varit något som jag fastnat för direkt, inte förens jag såg henne live i Austin, TX med hennes då nystartade band Holly Golightly & The Brokeoffs. Det var hur bra som helst! Country, Blues, Garage och Folk i en härlig blandning. You Can't Buy A Gun When You're Crying från 2007 och Dirt Don't Hurt från 2008 har båda varit utmärkta album, om Medicine County är hälften så bra blir det en vinnare!

Delaney Davidson - Self Decapitation

Delaney spelade förband när jag såg Holly Golightly & The Brokeoffs i Austin. Det var där jag hörde honom för första gången i egen regi. Han har tidigare spelat i bla The Dead Brothers men det är som soloartist han faller mig mest i smaken.
Hans livespelning fick mig på fall direkt. Det var rent ut sagt så in i helvetes bra! Jag passade på att köpa hans skiva, Ghost Songs från 2008. Det var en perfekt kombination av Tom Waits, Bob Dylan och Nick Cave med ett ljudlandskap som kändes i hela kroppen. Skivan tillhör en av mina favoriter från det året. Self Decapitation kan helt enkelt inte vara dålig.

The Cave Singers - Welcome Joy

Uppföljaren till köttätande virus skräckfilmen Cabin Fever kan vara en av de största besvikelserna detta år, soundtracket däremot var smått fantastiskt!
Där hörde jag The Cave Singer's låt Dancing On Our Graves och det tog inte lång tid förens jag hade debut plattan Invitation Songs i min ägo.
The Cave Singer's är som en laid back version av The Cramps och The Sonics med folk inslag. Bra som fan med andra ord och nu är det dax för uppföljaren Welcome Joy, hoppas den lever upp till titeln!

The Dead Weather - Sea Of Cowards
The Dead Weather är ett av 2000-talets många "super-grupper". Jack White från The White Stripes bakom trummorna och Alison Mosshart från The Kills bakom mikrofonen. Mina 2 favorit duo band.
Deras 2009 debut album Horehound levde väl inte helt upp till mina förväntningar men det var i alla fall en intressant platta.
Knappt ett år har gått och det är redan dags för skiva nummer två. Jack White kan vara en av musikindustrins mest produktiva människor. Hoppas bara på ett lite mindre hastat verk denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar